Startsida - Nyheter

#flickadagen: Objektifiering i populärkulturen fortsätter

Filmerna som är mest populära globalt sänder fortfarande budskapet att ledarskap främst är för män. Det visar nya rapporten Rewrite her story: How film and media stereotypes affect the lives and leadership ambitions of girls and young women som tagits fram av Plan international och Geena Davis institut för genus i medierna.

Ett exempel ur rapporten är att även när kvinnor har ledande positioner på vita duken, framställs de som sexobjekt i de flesta filmer. Studien undersökte de 56 mest inkomstbringande filmerna 2018 i 20 länder. Inte en enda av dem regisserades av en kvinna.

– Flickor måste se sig själva reflekterade på vita duken och se positiva och autentiska karaktärer som kan inspirera dem. Innehållsproducenter och historieberättare inom underhållning och media har möjlighet att stödja och påverka vad flickor och kvinnor strävar efter, och sluta förstärka skadliga könsstereotyper, säger skådespelaren och aktivisten Geena Davis i ett uttalande.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV