För att bryta mansdominansen bland de som utvecklar och tar fram digitala spel arrangerar Thunderful publishing Gamejam i helgen i samarbete med föreningen Female legends mentorskapsprogram Dorothy. I en bättre värld skulle separatistiska rum inte behövas, konstaterar projektledaren Anna Erlandsson.
Sedan årsskiftet samarbetar Thunderful publishing med Female legends för att få in fler kvinnor och icke-binära i spelbranschen. Thunderful publishings marknadschef Alexandra Dahlberg förklarar varför:
– Det saknas ofta välskrivna och väldesignade kvinnliga och icke-binära karaktärer i spel, och en anledning till det är såklart att vi inte varit med och utvecklat dem. Därför känns det
superkul att vi kan dra vårt strå till stacken och ge deltagarna den här chansen att prova på
yrket.
Anna Erlandsson är projektledare för mentorskapsprogrammet Dorothy, som fått sitt namn efter huvudkaraktären i Steamworld dig 2. Spelet utvecklades av Thunderfuls syster-studio Image & form.
– Vi är otroligt glada att ha fått till det här samarbetet med Thunderful publishing. Det är helt ovärderligt för våra adepter att kunna få en insikt i hur det fungerar på ett spelföretag och kunna prata med de kvinnor och icke-binära som redan är i branschen, säger Erlandsson.
Deltagarna i mentorskapsprogrammet har alla en eller flera mentorer från Female legends styrelse. Målet är att de under året ska genomföra ett eget spelrelaterat arrangemang och inspireras att satsa på en karriär inom spelbranschen.
En chans att prova på
Under helgens Gamejam i Göteborg kommer adepterna att få prova att utveckla egna spel med stöd av handledare. En av handledarna är Alexandra Dahlberg, som förklarar att ett gamejam pågår en viss tid, med målet att utveckla ett spel eller lära sig något nytt inom den tiden.
– Det är ett prima tillfälle att prova något lite mer experimentellt och att lära sig av andra. Under Dorothys jam kommer fokus ligga på låta deltagarna testa olika verktyg för spelutveckling och ta fram egna spel utifrån ett givet tema.
Mot slutet av helgen kommer alla att få presentera sina projekt och
berätta vad de har jobbat med.
– Det viktigaste med ett gamejam är inte att något ska bli klart, det är att man ska ha kul och lära sig saker, säger Alexandra Dahlberg.
Anna Erlandsson tror att det blir fler tillfällen:
– Ja, jag tror helt klart att gamejam är något vi kommer att få se mer av. Både eftersom det är en rolig möjlighet till kreativt skapande och teambuilding samt även ger deltagare möjlighet att testa på ett möjligt karriärval.
Kan separatism bidra till att bana väg för kvinnor och ickebinära i den mansdominerade branschen, och i så fall hur?
– Oh ja, det tror jag helt klart. Separatistiska rum är ett bra verktyg för att skapa trygga utrymmen för underrepresenterade grupper. Det handlar ju framförallt om att ge tjejer och icke-binära en plats där de kan träffa likasinnade, känna att de hör hemma och våga satsa på en karriär som är väldigt mansdominerad. Separatistiska rum är också utmärkta redskap för bra diskussioner utan att känna sig ifrågasatt, mindre värd och att kunna få bolla erfarenheter med andra i samma situation, anser Anna Erlandsson samtidigt som hon understryker:
– Det är viktigt att komma ihåg att separatistiska rum är just verktyg och i en bättre värld skulle de inte behövas eftersom vi inte hade haft problem med sexism, rasism och annan diskriminering.
I sommar har även Valkyrie jam arrangerats i Boden av ideella organisationen Gamedev force, på initiativ av Jenny Nordenborg, vd för spelstudion Neat corporation. Valkyrie jam är ett tio dagar långt gamejam för kvinnor som redan är professionella spelutvecklare på några av världens mest framgångsrika spelföretag, och har planer på att fortsätta även nästa år.