Enligt en studie som genomförts av nätverket Network of women in media (NWMI) i Indien råder stor mansdominans i indiska medier.
Studien visar att det är ett stort överskott av män i positioner som nyhetsankare, utslaget på alla program utgjorde män 72 procent av nyhetsankarna. Sett till kanalerna på hindi var siffran högre, 89 procent, medan de engelsktalande programmen hade ungefär 50/50 kvinnor och män som nyhetsankare.
Studien som gjordes mellan den 21 april till den 22 maj 2017 granskade program i 28 kanaler i Indien, på tolv olika språk (sex på engelska, fyra på hindi och övriga 18 på andra språk som punjabi bland annat). Studien granskade också panelsammansättningar i programmen – som utgjordes av män till 86 procent, bara 14 procent var kvinnor och endast 0,2 procent utgjordes av transpersoner. Enligt studien var panelerna i kanalerna på hindi bättre på könsbalansen – de hade 23,5 procent kvinnor i sina paneler jämfört med de engelskspråkiga kanalerna där siffran var 17 procent. Genomsnittet för övriga språk var bara 10 procent.
Network of women in media skriver att studien pekar på att det är långt kvar till målet om en jämställd mediebevakning. ”Det är viktigt att notera att bristen på kvinnor som experter och som opinionsbildare som får dela sina perspektiv på aktuella händelser och frågor som berör samhället i media fråntar tittarna kunskap och perspektiv från hälften av samhällets befolkning” skriver de i studien.