Startsida - Nyheter

Indiskt mensskyddsföretag anställer inga sexistiska män

Kombinationen kvinna och fattigdom globalt innebär bristande tillgång till hygienvaror under menstruationen för miljontals flickor och kvinnor. I Indien har problemet uppmärksammats under de senaste åren genom flera kampanjer, men fortfarande saknar 40 procent av kvinnorna tillgång till mensskydd.

Suhani Mohan är vd för Saral design, ett Bombay-baserat företag som investerar på ökad tillgång till mensskydd. Men istället för att tillverka billiga mensskydd satsar företaget på att tillverka maskiner som kan enkelt och billigt öka tillgången till mensskydd.

Mohan anser att tillverkning av billiga mensskydd för mindre företag är för dyrt. Å andra sidan även vid massproduktion är distributionen dyr. Så hennes företag bestämde sig för att satsa på direktdistribution genom automatiserade maskiner som tillverkar mensskydd som kan användas lokalt mot rimliga kostnader.

Affärsmodellen visade sig framgångsrik och företaget säljer nu bra i Asien och Afrika. Fem år efter starten har företaget anställt 28 personer, var av 19 män.

Eftersom det råder brist på kvinnor som är utbildade som mekanisk ingenjör, är företaget tvungen att anställa fler män än kvinnor, berättar Suhani Mohan för Quartz at work.

Men Mohan anställer enbart män som tydligt tar avstånd från sexism. Under anställningsintervjun, som enligt vd:n fungerar som ”sexism-filter”, ställs till exempel detaljerade frågor kring reproduktiva rättigheter, #metoo-rörelsens betydelse, inställningen gentemot överordnade kvinnor på arbetsplatsen. Metoden har visat sig framgångsrikt och nu delar företaget sin personalpolitik med andra företag.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV