Inom bara några år måste samhället baseras på en grön ekonomi. Bilen, biffen och bostaden är tre områden där omställningen kan gå snabbt, konstaterar Linnéa Engström (MP) som tillsammans med EU-parlamentets gröna grupp tagit fram en klimatfeministisk verktygslåda för aktivister, politiker, företag och det civila samhället.
På det stora klimattoppmötet i Katowice i Polen presenterades den första klimatfeministiska verktygslådan av mig och min spanska kollega Florent Marcellesi, från den gröna gruppen i EU-parlamentet. Verktygslådan kan användas av aktivister, politiker, företag och civila samhället.
Den klimatfeministiska verktygslådan har fokus på män, maskuliniteter och klimatförändringarna, och går också igenom hela den nya strukturen för jämställhetsintegrering i klimatregimen. Den gör upp med normer kopplade till män och koldioxidutsläpp så som ”en riktig man äter kött” och ”en man behöver en bil”. Jämställdhetsintegrering är numera ett tydligt inslag i klimatförhandlingarna. Vid förra årets möte antogs en handlingsplan för jämställdhet i genomförandet av Parisavtalet.
Män tenderar att konsumera kött, särskilt rött och processat kött, oftare och i större kvantiteter än kvinnor. De flesta mäns höga köttkonsumtion är främst förknippad med den traditionella inramningen av maskulinitet. Än mer problematiskt är att män kan bli hånade för att välja en annan diet, till exempel en vegetarisk. För unga pojkar kan detta vara ett verkligt problem som begränsar dem.
En mer vegetarisk diet är ett avgörande steg för att samhällen ska bli klimatvänliga, eftersom enorma växthusgasutsläpp är kopplade till djuruppfödning. Det betyder inte att vi måste sluta äta kött helt, men det bör betraktas som mer av en lyx än en vardaglig vana. Det här är också en investering i hälsa och ett längre liv, eftersom en hög köttkonsumtion också är kopplad till hjärtsjukdomar och fetma.
De flesta bilar körs och ägs av män. I genomsnitt gör män längre resor, använder bilar oftare och äger större bilar, medan kvinnor är mer benägna, och också mer hänvisade till, att använda kollektivtrafik. Starka normer spelar in där män fortfarande anses behöva en bil för att kunna utföra sin uppgift som familjens huvudförsörjare.
Att använda en cykel eller kollektivtrafik som buss och tåg, kan hamna i konflikt med denna mycket traditionella maskulinitet. Särskilt i regioner där du ofta behöver en bil för att transportera dig själv kan det ses som utmanande för traditionella kulturmönster att förespråka ökad användning av kollektivtrafik. För att ta itu med klimatförändringarna måste vi bryta med traditionella normer och det sätt vi använder transporter.
Bilen, biffen och bostaden är tre viktiga områden där omställningen kan gå snabbt. Inom bara några år måste vi ställa om vårt samhälle till en grön ekonomi. Män och normer kring maskulinitet kommer då att behöva förändras.