Enligt ett nytt medborgarförslag i Göteborgs kommun bör etiska riktlinjer inrättas mot sexistisk reklam och sexualisering av det offentliga rummet. Detta för att kunna nå målet om jämställdhet mellan kvinnor och män, såsom slagits fast av riksdagen samt FN:s kvinnokonvention och hållbarhetsagenda 2030.
Riktlinjerna skulle ge kommunen rätt att kräva att reklam som strider mot stadens etiska riktlinjer tas ned inom 24 timmar och bör enligt förslaget göras lättillgängliga för allmänheten med tydliga direktiv för hur medborgare ska gå tillväga för att anmäla reklam. Förslagsställarna framhåller att könsdiskriminerande reklam är ett samhällsproblem och ett hinder för jämställdhet, med psykisk ohälsa som konsekvens för individen. De hänvisar till de etiska riktlinjer för reklam som Stockholms stad infört som en modell att inspireras av.
För att tas upp till beslut av ansvarig nämnd behöver 200 personer skriva under medborgarförslaget, som lades fram den 6 december, inom 90 dagar. I skrivande stund finns 66 underskrifter.