Öppet brev till justitieministern från nätverket Liv utan gränser

I ett öppet brev till justitieminister Morgan Johansson och regeringen kräver Liv utan gränser, nätverket av barnfilmer som flytt Afghanistan och sittstrejkar sedan 9 juli på Norra Bantorget i Stockholm, en lösning på sin ohållbara situation.

”Vi flydde från krig och förföljelse till Sverige för chansen att leva i ett tryggt land som säger sig se till barnens bästa. Vi har varit här i fyra otrygga och omtumlande år, Sverige vill utvisa oss men Afghanistan vill inte heller ta emot oss på grund av säkerhetsläget där. Ovissheten och rädslan för utvisning äter oss inifrån.”

Efter trettio dagars sittstrejk som samlat 90 barnfamiljer i samma situation från hela landet, vill nätverket ha en dialog med Morgan Johansson som högst ansvarig för regeringens migrationspolitik, och med sikte på att lösa den situation som skapar lidande för familjernas barn.

”Våra barn pratar svenska och har nu en svensk identitet, men de kan inte leva under ständig rädsla att skickas till kriget. Barnkonventionen ska gälla alla barn. Afghanistan är världens dödligaste land och även Migrationsverkets egna prognoser säger att våldet kommer eskalera. Vi som strejkar har alla självklara skyddsbehov som inte tagits hänsyn till i en bristande asylprocessen. Vi ber bara Sverige att leva upp till de konventioner och lagar som man själv har skrivit under”, skriver nätverket Liv utan gränser och kräver:

1. Att barnfamiljer som har bott i Sverige i flera år och barn som är födda i Sverige och har rotat sig beviljas uppehållstillstånd.

2. Att Migrationsverket ska göra en ny bedömning av säkerhetsläget i Afghanistan. Internflykt inom Afghanistan är inget alternativ, särskilt inte för barn och kvinnor.

3.
Att särskilt utsatta grupper som konvertiter, ateister och minoriteter ska ges ny prövning med anledning av att extremistiska grupper har fått större inflytande i Afghanistan.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV