Afrosvenska föräldrar har fått nog av skolornas svek

Ett öppet brev med sex krav på åtgärder för att skapa #enskolafrifrånafrofobi gick på måndagen ut till samtliga skolor, skolhuvudmän och skolpolitiker i Sverige. Kopior gick även till aktörer med inflytande över elevernas situation, bland dem skolministern, jämställdhetsministern, statsministern, samtliga delegater i Barnrättsdelegationen, BO, DO, Skolverket, Skolinspektionen och BEO.

Bakom uppropet står Forum för föräldrar till afrosvenska barn,
Afrosvenskarnas forum för rättvisa, Fokus Afrofobi, Blacklivesmatter Sweden, Afrosvenskarnas riksorganisationoch och tusentals föräldrar till afrosvenska barn som ”vill se krafttag mot afrofobi och andra former av rasism och diskriminering på grund av hudfärg i landets skolor och förskolor”.

Till uppropet fogas en lång rad vittnesmål om den utsatthet som åtgärderna syftar till att få slut på. Undertecknarna konstaterar att dessa vittnesmål endast utgör en bråkdel av all rasism och diskriminering som förekommer i skolan. Detta oftast utan att någon ingriper:

”Många gånger håller våra barn sina upplevelser av rasism för sig själva för att de känner skam, rädsla eller inte vet hur de ska sätta ord på vad de upplevt. Vi föräldrar känner stor oro och maktlöshet när vi inte kan skydda våra barn. Vi ser mönster och hör berättelser där våra barn misstänkliggörs eller inte lyssnas på. Vi hör att skolpersonal himlar med ögonen eller förminskar våra barns känslor när de tar upp händelser som de upplevt som kränkande. Eller att afrofobiska påhopp slutar med att det barn som kränkt ett annat är det som tröstas av lärare och klasskamrater för att hen ’skojade ju bara’ eller ’menade inget illa’, medan det afrosvenska barn som blivit utsatt och protesterat, eller försvarat sig, står ensamt och otröstat.”

Risken att utsättas både av andra elever och vuxen personal innebär en dubbel utsatthet för afrosvenska barn, och när skolan inte erkänner barnens rätt att slippa utsättas för rasism skapas sår och tillitsproblem som sträcker sig långt utanför skolans värld. Därutöver drabbas afrosvenska barn av den stereotypa bild av svarta människor som ofta förmedlas genom läromaterial och undervisning. Oförmågan som skolorna uppvisar när det gäller att följa existerande lagstiftning kring diskriminering innebär ett svek mot afrosvenska barn, konstaterar undertecknarna av uppropet.

Enligt den senaste rapporten från organisationen Friends är 21 procent av all mobbning i årskurserna 3-6 och 16 procent i årskurserna 6-9 kopplad till etnicitet. Den begränsade forskning som finns om rasdiskriminering i utbildningssystemet i Europa visar att barn med afrikanskt ursprung ges lägre betyg och hoppar av skolan tidigare än andra barn. Något som har lyfts i samband med det av FN utlysta internationella decenniet för människor med afrikanskt ursprung, 2014-2024, har EU-parlamentet antagit en resolution till stöd för alla med afrikanskt ursprung och våra grundläggande rättigheter inom EU.

Med hänvisning till allt detta, och även att Barnkonventionen införlivas i svensk lag 2020, har undertecknarna av uppropet följande krav:

  • Skolan och förskolans huvudmän måste erkänna alla barns rätt att slippa utsättas för afrofobi, rasism eller annan diskriminering på grund av hudfärg eller etnicitet.

  • Gör det obligatoriskt för pedagogisk personal i skolor och förskolor att genomgå kompetensutveckling om afrofobi och andra former av rasism och diskriminering på grund av hudfärg, samt hur dessa kan och skall hanteras inom skolans värld, i klassrummen, på skolgården och online.

  • Ge regeringens Barnrättsdelegation i uppdrag att med särskilt fokus på afrofobi kartlägga rasism och diskriminering på grund av hudfärg i skola och förskola, som ett led i det förebyggande arbetet. Gör också plats för minst en organisation som representerar afrosvenska barn i Barnrättsdelegationen.

  • Skärp kraven på skolor och förskolor att följa och använda redan existerande krav och bestämmelser i barnkonventionen, skollagen och diskrimineringslagen för att motverka och förebygga afrofobi och andra former av rasism eller diskriminering på grund av hudfärg. Ge Skolverket i uppgift att stödja och följa upp skolorna i detta. Det kunskapslyft som pågått fram till 2019 räcker inte!

  • Gör det obligatoriskt i lärarutbildning och förskolepedagogutbildning, från nästa läsår, att läsa en kurs som behandlar afrofobi och rasism i dåtid och nutid, utifrån ett normkritiskt perspektiv.

  • Revidera och uppdatera läromedel, kurslitteratur och förskolematerial. Befria dem från stereotyper och historiska felaktigheter och komplettera med normkritisk antirasism.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV