Ett folksångsmusikaliskt experiment

Folksångerskan och kompositören Maria Misgeld har skrivit en svit för fyra röster. Svitens tolv delar representerar årets tolv månader. Eva Nikell har lyssnat och haft frågor.

Hur började det?

– Jag utgår helst från rösten. Ofta något lite rebelliskt, lite som kampsånger, där rösterna utgör instrumenten. På nyårsdagen 2020 fascinerades jag av att himlen blev så extremt röd, och läste mig till att det kunde bero på alla sotpartiklar, det moderna hotet mot naturen.

Folksångerskan och kompositören Maria Misgeld har skrivit en svit för fyra röster. Svitens tolv delar representerar årets tolv månader.

– Jag funderade först på klockan, att hitta en cirkulär form med klockslagen som verktyg. Men sedan kände jag att jag ville följa naturen under ett år, och gestalta min egen känsla för de olika årstiderna. April är som ett ångestskrik, kommer bina att finnas?

Månadernas namn kommer från Bondepraktikan, från 1600-talet. Maria Misgeld har inspirerats av gamla ordspråk om naturen.

– Vi har kommit så långt bort från naturen. När jag var liten var det heligt att lyssna på sjörapporten varje dag. Gamla människor kunde med Bondepraktikans hjälp spå väder, de kunde tyda naturen. Jag skriver själv en odlingsdagbok och läser Edith Holdens dagbok Nature Notes, The Country Diary of an Edwardian Lady. Jag vill jämföra hennes tankar med mina.

Maria Misgeld skriver musik som i hög grad bygger på sång och improvisation. Här har hon själv spelat in en grundstämma, och de övriga solisterna har lagt på sina bidrag. Kulning är en bärande ingrediens. Hon har arbetat på ungefär samma sätt som med sin vokaltrio, Irmelin, där det finns en sång som sedan byggs på med olika stämmor och det som skapas i stunden. Stockholms folkmusikkör, som leds av Maria Misgeld, arbetar på liknande sätt.

– Kompositionen skulle från början ha blivit ett körverk med tre solister och en damkör, och improvisation utifrån olika teman. Uruppförandet skulle ske i Sofia kyrka i Stockholm – men det var planeringen före pandemin. Tankarna gick då till en elektronisk komposition, att en mindre publik skulle kunna lyssna från högtalare, kunna bidra till improvisationen. Under hösten blev det streck i räkningen även för dessa idéer.

Lösningen blev till slut webbaserad musik där du som lyssnare kan skapa din egen version. På webbsidan finns musiken i sin helhet. Varje del i sviten, varje månad, går att höra för sig. Men de tolv delarna kan också kombineras på olika sätt med varandra.


Musiken speglar årets månader i lika många musikaliska rum. Rum av känslor inför fotavtrycken vi lämnar, genom tiden, på jorden, inför framtiden…

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV