Nyheter

De flesta klädmärken bidrar till förtrycket av uigurer

Över hundra fackförbund och människorättsorganisationer kräver tillsammans med uigurers egna organisationer att textil- och beklädnadsindustrin sätter stopp för tvångsarbetet i Xinjiangprovinsen. De larmar om den omfattande legitimeringen av den kinesiska regimens övergrepp och uppmanar i ett gemensamt uttalande hela branschen att inom tolv månader bryta med alla leverantörer som är involverade i tvångsarbetet och stoppa handeln med såväl bomull som färdiga plagg.

– Tiden är inne för varumärken, regeringar och internationella organ att vidta reella åtgärder, inte tomma deklarationer. För att stoppa slaveriet och den kinesiska regeringens fruktansvärda övergrepp mot uigurer, kazaker och andra turkisk-muslimska folk måste varumärken se till att deras leveranskedjor inte är kopplade till grymheterna mot dessa folk. Det enda sättet varumärkena kan säkerställa att de inte profiterar på exploateringen är att lämna regionen och avsluta relationerna med leverantörer som upprätthåller systemet, säger människorättsaktivisten Jasmine O’Connor, som är vd för Anti-slavery international.

– Om ansvarsfullt företagande har någon betydelse, kräver det att modemärken agerar när oberoende journalister, FN:s människorättsexperter och människorättsorganisationer avslöjar allvarliga kränkningar av mänskliga rättigheter, säger Jennifer Rosenbaum, generaldirektör för Global labor justice.

Den kinesiska regimens tillfångatagande av turkiska och muslimska folk för omskolning och tvångsarbete – inklusive tortyr, familjesplittring och tvångssterilisering av uiguriska kvinnor – utgör brott mot mänskligheten framhåller organisationerna. De bedömer att mellan 1 och 1,8 miljoner personer har utsatts i den största interneringen av en etnisk och religiös grupp sedan andra världskriget.

Trots tidigare rapporter och upprördhet globalt över kränkningarna fortsätter branschens varumärken att köpa miljontals ton bomull och garn från regionen och upprätthålla lukrativa
kontrakt med kinesiska bolag som utnyttjar tvångsarbete av förtryckets offer.

– Globala varumärken måste fråga sig hur bekväma de är med att bidra till folkmordspolitiken mot det uiguriska folket. De här företagen har på något sätt lyckats undgå granskning av sin medverkan i just den politiken – detta upphör i dag, säger Omar Kanat, generaldirektör för Uyghur human rights project.

Också Gulzira Auelkhan, en kazakisk kvinna som tidigare hållits internerad och därefter tvingats till arbete i en fabrik, citeras:

– Klädfabriken var inte annorlunda än interneringslägret. Där fanns polis, kameror, man kunde inte gå någonstans.

De flesta stora varumärken i branschen finns med på listan över avslöjanden i granskningar av antingen medier eller människorättsorganisationer:

Abercrombie & Fitch

Adidas

Amazon

Badger Sport (Founder Sport Group)

C&A (Cofra Holding AG)

Calvin Klein (PVH)

Carters

Cerruti 1881 (Trinity Limited)

Costco

Cotton On

Dangerfield (Factory X Pty Ltd)

Esprit (Esprit Holdings Ltd.)

Fila (FILA KOREA Ltd)

Gap

H&M

Hart Schaffner Marx (Authentic Brands Group)

Ikea (Inter IKEA Systems B.V.)

Jack & Jones (Bestseller)

Jeanswest (Harbour Guidance Pty Ltd)

L.L.Bean

Lacoste (Maus Freres)

Li-Ning

Marks & Spencer

Mayor

Muji (Ryohin Keikaku Co., Ltd.)

Nike

Patagonia

Polo Ralph Lauren (Ralph Lauren Corporation)

Puma

Skechers

Summit Resource International (Caterpillar)

Target Australia (Wesfarmers)

Tommy Hilfiger (PVH)

Uniqlo (Fast Retailing)

Victoria’s Secret (L Brands)

Woolworths (Woolworth Corporation, LLC.)

Zara (Inditex)

Zegna

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV