”Ojämlikhet handlar i första hand om materiella skillnader. Låt er därför inte luras. Det här är mataffärernas lyckorecept för att avsäga sig sitt ansvar.” Jyothi Svahn reagerar på livsmedelskedjornas enkla recept ut ur samarbetet med kändis som visade sig vara torsk.
”Försäljning av följande varor går oavkortat till Talita!” möts jag av när jag besökt min lokala mataffär senaste veckan. Ingen har nog missat att en rad livsmedelskedjor som Coop, Ica och Hemköp avbrutit sina samarbeten med kändisen Paolo Roberto i och med det övergrepp han för en precis vecka sedan köpte.
En rea på 50 procent har satts på produkterna och intäkterna går till ideella organisationer som hjälper kvinnor ut ur prostitution med en uppmaning att donera lite till, genom swish. Nu vallfärdar folk till deras sociala medier. Flitigt delas deras engagemang. Från kändisar till vanliga svenssons. Det finns dock några saker vi behöver reda ut gällande denna plötsliga moraliska instinkt.
Varför tycks ingen vilja prata om att livsmedelskedjorna beter sig som falska revolutionärer. Att det inte är här kampen förs. Det är inte första gången Roberto agerat tvivelaktigt. År 2015 döms han i Umeå tingsrätt för våldsamt motstånd och skall betala 24 800 kronor i böter. Han har också betett sig antifeministiskt i en rad offentliga sammanhang. Hur kan Sveriges största livsmedelskedjor ha missat den biten när samarbetsavtalen skrev på?
Livsmedelskedjorna vill påskina att de värnar om kvinnorna och att det inte är diskutabelt. Själv anser jag att det finns mycket att diskutera, vilket deras manifestation tydligt visar. Jag kan själv inte låta bli att känna lukten av klassförakt och en fruktan om att prata ojämlikhet och hur den osar mellan hyllorna när jag går i butiken.
Hur kommer det sig att de här kvinnorna inte finns i butikerna som anställda? Prostitutionsindustrin är grundad i strukturella arbetsmarknadsproblem vilka livsmedelsbutikerna har stor del i. Vem som får en anställning och inte. Jag vet ett antal kvinnor som kommit till Sverige på tveksamma grunder och alla nämner de en gemensam sak: Hur de aldrig fått en ärlig chans av den svenska arbetsmarknaden för att sedan bli bemötta med attityden att inte ha blivit ”tillräckligt integrerad”.
Det här är kvinnor som gått under radarn och som jag aldrig mer sett igen men ändå fått varningar om, långt innan, vart de varit på väg. Vi behöver prata om vem som belönas och inte innan sexköpet är ett faktum.
Ojämlikhet handlar i första hand om materiella skillnader. Låt er därför inte luras. Det här är mataffärernas lyckorecept för att avsäga sig sitt ansvar. De ber privatpersoner att donera som rökridå för deras egen ignorans och ovilja. Gå inte i fällan. Den som vill göra en verklig revolt, anställer kvinnor från alla möjliga samhällsskikt och med olika livshistorier.
Det är inte bara en kändistorsk som vandrat igenom de här butikerna. En av tio svenska män köper sex. Han kan just nu vara en av de som donerar till ideella organisationer. Glöm inte det.