Att risken för sämre hälsa, skolresultat och jobbutsikter är större för de barn och ungdomar som omhändertas av samhället är känt sedan tidigare. Ny forskning visar nu att insatser i skolan kan öka barnens möjligheter att prestera bättre.
Rikard Tordön doktorerade nyligen vid institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper på Linköpings universitet med en avhandling som innehåller fyra studier om barn i statens och kommunernas vård. Drivkraften bakom forskningen är hans arbete som psykolog inom familjehemsvården.
Avhandlingens första studie bekräftar att övergrepp och psykisk ohälsa är vanligare hos gymnasieungdomar i samhällsvård och pekar dessutom på att de oftare tiger om övergreppen, särskilt för polis och socialtjänst. I andra studien uppgav även ett av fem barn i samhällsvård att det är svårt att vända sig till sina familjehemsföräldrar. Samtidigt hyser barnen förtroende för lärare, skolsköterska och professionella inom sjukvården.
– Att barn i samhällets vård har förtroende för professionella är positivt. Då har vi hittat en kanal för att nå de här barnen, säger Rikard Tordön.
I del tre och fyra av avhandlingen framgår att barnen i samhällsvård har sämre förutsättningar att ta till sig undervisningen i skolan, men också att individuell vägledning enligt en modell som kallas Skolfam kan ha en inverkan när det gäller matematisk problemlösningsförmåga och läsförståelse.
– Det går att hjälpa de här barnen att klara skolan bättre, och skolan har en skyddande effekt på lång sikt. Nu måste vi systematiskt börja mäta hur bra vi är på att hjälpa våra utsatta barn, så att vi upptäcker vad som fungerar – och vad som inte gör det, anser Rikard Tordön.