Höjd beredskap på Kvinnofridslinjen

Samtalen till Kvinnofridslsinjen har ännu inte ökat i coronakrisens spår, men Nationellt centrum för kvinnofrid (NCK) som driver stödtelefonen följer utvecklingen noga och bereder sig för ökat tryck. Detta då risken är stor för att mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer eskalerar under isolering. Samtidigt minskar tillfällena att söka hjälp.

– Ofta är det så att våldsutsatta söker hjälp efter till exempel långhelger eller semestrar, när isoleringen är över och man är tillbaka i vardagen. För många kan arbetsplatsen vara den enda fristaden de har, säger Åsa Witkowski, verksamhetschef på NCK.

Sedan #metoo-hösten 2017 har NCK sett en tydlig och pågående ökning av antalet samtal till Kvinnofridslinjen. I genomsnitt besvarades 116 samtal per dygn förra året och antalet samtal har fortsatt att öka.

– Det har skett en förändring, där fler vågar prata om vad de utsatts för. Frågan uppmärksammas mer i media och det görs även satsningar av myndigheter och andra organisationer för att motverka våldet. Det har gjort det lättare för många kvinnor som har utsatts för våld att berätta om sin situation.

– Vi prioriterar att se till att det finns personal så att Kvinnofridslinjen kan vara öppen dygnet runt som vanligt även under den här krisen, säger Åsa Witkowski.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV