Långvariga konsekvenser av segregering i skolan

Att ha skolkamrater från samma ursprungsregion som en själv har långsiktiga effekter både på relationer och arbetsresultat, enligt en ny nationalekonomisk studie av skolsegregation i Sverige från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

– Resultaten belyser hur viktigt verktyg mångfald i skolan är för beslutsfattare som vill minska segregation, säger Debbie Lau som i sin doktorsavhandling Empirical essays on education and health policy evaluation undersöker orsakssamband mellan utbildnings- och hälsopolitik.

Studien pekar enligt Lau på behovet av ytterligare forskning för att besvara frågan om varför skolsegregation påverkar individen i vuxen ålder:

– Drivs det av att individerna vill umgås med andra från samma ursprungsregion eller beror det på att de är begränsade till en social krets med samma ursprung? Frågan är viktig att besvara eftersom det senare scenariot antyder att skolsegregation begränsar deras möjligheter senare i livet.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV