Mor stod för julklappsköpen

E-handeln slog nya rekord i julruschen under #covid-19. Betaltjänsten Klarna noterar en ökning med 54 procent sedan förra året och i köpen bekräftas en tydlig trend: De flesta julklappsköpen görs av en kvinna. Morfar har också ökat sina digital köp under december.

Betaltjänsten Klarna, som uppskattningsvis hanterar ungefär hälften av alla köp inom svensk e-handel, rapporterar kraftiga ökningar för näthandeln under de första veckorna av december. Försäljningen har ökat med 54 procent jämfört med fjolåret.

– Vi ser stora ökningar och rekordförsäljning för svenska näthandlare under december, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende, i en kommentar.

Kvinnor står för en större andel av köpen jämfört med män, 69 procent av omsättningen. Män brukar komma igång med sin julhandel senare än kvinnor och det gäller även 2020. Män ökade sin andel av köpen med 10 procent under vecka 51. Särskilt ökar männen sin andel av köp inom barnprodukter samt smycken och accessoarer.

De mest populära varukategorierna är underhållning (som böcker, spel, film och musik), smycken och accessoarer (som plånböcker, väskor, smycken och bijouterier) och barnprodukter (som leksaker, kläder och tillbehör). Detta skiljer sig något från Black week, då elektroniska produkter var allra mest populära.

– Andelen män som handlar ökar ju närmare julen vi kommer, och ökningen var hela tio procent under den sista veckan med garanterad leverans innan julafton. Särskilt stora ökningar ser vi inom varukategorierna barnprodukter och smycken, där män vanligtvis inte handlar särskilt mycket. Bland annat har andelen köp av barnprodukter under december tredubblats bland män äldre än 66 år, vilket är statistik som kan glädja många barnbarn inför julafton, säger Viveka Söderbäck.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV