Oscarsakademin ställer krav på mångfald i kategorin bästa film

På tisdagen presenterade filmakademin bakom Oscars-galan, Academy of motion picture arts and sciences, nya kriterier för representation och inkludering som gäller för att filmer ska kunna kvalificera sig i kategorin bästa film.

Det handlar bland annat om att en skådespelare från underrepresenterad etnisk/rasifierad grupp ska finnas i minst en av de ledande rollerna, minst 30 procent av alla skådespelare i biroller ska tillhöra minst två underrepresenterade grupper och den huvudsakliga berättelsen ska fokusera på ett tema kopplat till en underrepresenterad grupp. Förutom rasifierade och etniska grupper räknas då även kvinnor, hbtq-personer och personer med normbrytande funktionalitet som underrepresenterade. Det finns även kriterier som gäller representation bakom kamerorna, allt från filmskapare till avlönade praktikplatser, samt filmpublikens sammansättning.

”Kriterierna är utformade för att uppmuntra rättvis representation på och utanför skärmen för att bättre återspegla mångfalden hos filmpubliken”, skriver akademin i ett pressmeddelande.

Beskedet kommer efter många år av kritik mot bristen på mångfald och stereotypa skildringar i de filmer som brukar belönas. På senare tid har Oscarsgalan kantats av kampanjer, bland annat med hashtaggen #oscarssowhite.

DeVon Franklin, Jim Gianopulos, Dawn Hudson David Rubin har arbetat med utformningen av kriterierna, och säger i en intervju med Hollywood reporter att reaktionerna varit överväldigande och främst positiva. Men det finns också de som anser att akademin går för långt, och hänvisar till bästa film-vinnare som Parasit och

Moonlight

.

– De är ett tecken på framsteg, men vi är inte så långt ifrån #OscarsSoWhite, och de ansträngningar som akademin har gjort för att diversifiera sitt medlemskap, att diversifiera sina företrädare och ledningen är steg i den riktningen, säger Jim Gianopulos till Hollywood reporter.

Andra ser risken att kreativiteten ska hämmas av regleringen, men DeVon Franklin framhåller att det finns stor flexibilitet för filmskapare, filmbolag och finansiärer att anpassa sig på ett sätt som ”bara förbättrar den kreativa processen, inte begränsar den”.

De nya kriterierna, som utformats med utgångspunkt från en mall inspirerad av det brittiska filminstitutets mångfaldskriterier, och rådgjort med filmskaparorganisationen Producers guild of America, berör de filmer som nomineras i kategorin bästa film från och med Oscarsgalan 2024.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV