26 reklamskyltar med krav på rättvisa för Breonna Taylor

Breonna Taylor dödades den 13 mars av poliser som stormade hennes hem i Louisville, Kentucky, under en så kallad no knock-raid. Hon låg och sov medan dörren bröts upp. Sambon, som har vapenlicens, trodde att att poliserna var inkräktare och avlossade ett skott genom dörren som träffade en polis i benet.

Poliserna avfyrade sina vapen som svar och träffade Breonna Taylor med åtta skott. Hennes död är ett av de alltför många upprörande fall som väckt omfattande protester mot polisvåld och rasism både i USA och globalt sedan 2013 och som samlas i slagordet och rörelsen #blacklivesmatter.

Sedan mordet har den formen av stormningar som gör det möjligt för polisen att bryta sig in hos människor utan att knacka förbjudits i Louisville. En av polismännen ansågs ha uppvisat extrem likgiltighet inför värdet av människoliv, och avskedades.

Nu har tidningen O, som står för Oprah magazine, beställt 26 reklamskyltar med krav på att poliserna som var involverade i mordet på Breonna Taylor ska ställas inför rätta. Skyltarna – en för varje år Breonna Taylor fick leva – kommer att placeras runt om i staden med en bild av henne hämtad från omslaget till tidningens septemberutgåva. För första gången på 20 år är det inte en bild på tidningens grundare Oprah Winfrey som upptar förstasidan.

I en krönika i utgåvan skriver Winfrey:

”Tänk dig att tre oidentifierade män stormar in i dit hem medan du sover och din partner avlossar ett skott för att skydda dig. Och sedan förödelse. Vad jag vet säkert: Vi kan inte hålla tyst.”

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV