Fortsatt stereotypa könsroller i svensk reklam

Medieundersökningen Rättvisaren som tidigare genomfördes av Rättviseförmedlingen togs över av Mediekompaniet 2019, och fortsatte då att granska mansdominansen nyhetsflödet. I Rättvisaren 2020 har Mediekompaniet valt att fokusera på reklam och framhåller att där är förhållandet det omvända. Den granskade reklamen visar fler kvinnor än män, 58 respektive 42 procent, vilket i och för sig ryms inom det spann på 40-60 procent som brukar ses som jämställt.

Däremot konstaterar Mediekompaniet att stereotypa könsroller är utbredda i reklamen. Kvinnor är mer passiva, skildras i mer sårbara positioner och de vistas oftare i hemmet. Överlag är branschen svag på mångfald. Relationer är heteronormativa med få undantag, majoriteten kroppar är smala eller vältränade, och även personer med synliga funktionsnedsättningar, äldre och icke-vita är kraftigt underrepresenterade.

– Vi vill i och med vårt arbete med Rättvisarenlyfta frågeställningen huruvida reklam och nyhetsrapportering spelar en bidragande roll i att reproducera samt förstärka skevheter i samhället. En viktig insikt att hämta från årets rapport är att även om marknadsföringsbranschen har kommit en bit på vägen i arbetet mot mer inkluderande reklam så återstår fortfarande mycket arbete, säger Ricki Rebecka Petrini, marknads- och kommunikationschef på Mediekompaniet.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV