Sound up är ett podd-program som Spotify arbetat med sedan 2018 och tidigare genomförts i USA, Storbritannien, Australien och Tyskland i syfte att uppmuntra kvinnor ur underrepresenterade grupper att podda. Nu kommer programmet till Sverige och Wendy Francis är en av två kursledare.
Ansökningsprocessen är redan öppen inför uttagningen till den första svenska versionen av det för deltagare kostnadsfria, fyra veckor långa virtuella programmet Sound up. Tjugo platser ska fyllas och förhoppningen är att satsningen ska bredda representationen i den svenska poddbranschen. Globalt kvinnor programledare för 22 procent av poddarna och i underrepresenterade grupper är andelen ännu lägre.
Välkomna att söka är kvinnor och icke-binära som riskerar att bli, eller blir, utsatta för rasism på grund av hudfärg, kultur, språk, religion och/eller etnicitet, vilka enligt Spotify är underrepresenterade bland svenska poddar. I programmet ingår seminarier och utbildning för att de tjugo som antas ska kunna utveckla sin podd från idé till trailer-produktion, samt ett tävlingsmoment som utmynnar i att två deltagare belönas med finansiellt stöd för att producera sin podcast. Feministiskt perspektiv ställde tre frågor till Wendy Francis om satsningen.
Hur blev du involverad i programmet och vilken är din roll?
– Jag jobbar till vardags som utbildare på Amphi men blev tillfrågad av Spotify om att vara en av två co-facilitator (kursledare) för Sound Up Sweden 2020. I rollen som kursledare jobbar jag och Spotify-teamet intensivt för att skapa ett så kreativt, tryggt och inspirerande kursinnehåll för deltagarna som möjligt. Jag finns också med och väljer gästföreläsare, driver ansökningsprocessen brett och tar fram olika roliga aktiviteter.
Vilka hoppas du ska söka och varför?
– Sound up Sweden är en möjlighet att investera tid och kunskap i sig själv, men också ett sätt att bygga ett community av poddskapare. Alla som uppfyller kriterierna och drömmer om att göra en podd borde därför söka, och ge sig själv möjligheten att höras!
I andra länder har det varit många sökande. Har du några tips och råd till den som verkligen vill komma med bland de 20?
– Det viktigaste är att du verkligen känner för din egen poddidé – oavsett om ditt ämne handlar om djur, kläder, mat eller politik. Poddar som görs av personer som är passionerade och verkligen brinner för något, är oftast poddar som man minns och vill lyssna vidare på!
Sista dagen att ansöka är söndag 26 juli 2020 klockan 23.59.