Jämställd och jämlik klimatomställning, samt feminicid som brottsdefinition – det är frågor som S-kvinnor ska driva framöver, enligt kongressbeslut i helgen. Detta med ny, enhälligt vald ledarduo.
S-kvinnor klimatfrågan blir ett centralt politikområde för Socialdemokraterna i valrörelsen. Målet är att minska konsumtionsbaserade utsläpp av växthusgaser, och att nå en halvering innan 2030. Men omställningen ska ske rättvist.
Det nu drygt 100-åriga kvinnoförbundet konstaterar i ett pressmeddelande att kvinnors konsumtionsmönster är mer hållbara, helt enkelt för att kvinnor oftare saknar inkomster som möjliggör överkonsumtion.
”Faktum är att kvinnor är de stora klimat- och miljöhjältarna, fast av ekonomiska skäl. S-kvinnor vill säkra att deras liv blir materiellt bättre samtidigt som fler än bara dessa kvinnor ställer om till en hållbar livsstil.”
Vid kongressen fattades också beslut om att driva krav på straffskärpning när mäns dödliga våld mot kvinnor motiveras av kvinnohat, med brottsrubriceringen feminicid.
Att överväga frågan om våld mot kvinnor som hatbrott ingår i regeringens 40-punktsprogram för att bekämpa mäns våld mot kvinnor. Det räcker inte, enligt S-kvinnor, som vill gå ett steg längre:
”Kvinnor både utsätts för våld och mördas för att de just är kvinnor. Om brottet haft sexistiska och kvinnohatande motiv, att kränka personen på grund av att hon är kvinna, så ska brottet klassas som hatbrott.”
S-kvinnors kongress ställde sig också bakom en hyllning till finansministerns insatser i pandemitid med högerdominerad riksdag:
”Vi S-kvinnor ser fram emot att fortsätta driva en stark jämställdhetspolitik tillsammans med Magdalena Andersson som Sveriges nästa statsminister.”
Annika Strandhäll och Nina Ünesi valdes enhälligt och, liksom Magdalena Andersson utan motkandidater, till ny förbundsordförande respektive furbundssekreterare. De efterträder Carina Ohlsson och Susanne Andersson, som avtackades efter tio år vid rodret i S-kvinnor med varsitt silversmycke från förbundet och blomster från partiledningen. Och de ville förmedla ett budskap:
”Bygg nätverk, ha roligt, forma strategier, ge er för fan aldrig!”
Läs även: Annika Strandhäll: ”Vi har en tuff tid framför oss”