Startsida - Nyheter

Nyheter

ABBA:s topp 20 enligt Lars Gårdfeldt

Gröna lund, 2 september 2021.

Inför utgivningen av Abbas första album på nästan 40 år den 5 november har prästen och hbtq-aktivisten Lars Gårdfeldt gjort en bögig, feministisk, teologisk analys av den legendariska musikgruppens utgivning, inklusive två låtar från nya albumet som släpptes i september. I kronologisk ordning, från nu 2021 och bakåt i tiden.

1 Don’t shut me down – Voyage. Hon har kvar den ljuva rösten. Hennes Majestät Sankta Agnetha Fältskog, ännu vid 71 års ålder. Och ABBA äger ännu sitt unika sound, 40 år sedan de släppte sitt senaste album.

2 I still have faith in you – Voyage. Texten är en hyllning till den långa vänskapen och kärleken. Publiken grät när videon visades på storbildsskärm bakom mig och Mian Lodalen, när vi gav ett extranummer efter att Mian (med sin färska roman Lesbiska ligan) gästat min ”Litterär salong over the rainbow” som jag håller varje år under West pride i Göteborg.

3 One of us – The Visitors. En av ABBA:s absolut största powerballader. Min brorsa Elisabeth Ohlson fick ett av sina klassiska vredesutbrott när jag spelat balladen 20 gånger i rad på vårt hotellrum, när Ecce homo visades under World pride i Rom år 2000, och transaktivisten Sylvia Rivera (som var en av förgrundsgestalterna under Stonewall-upproret 1969) gästade den nattvardsmässa som jag höll varje kväll i utställningslokalen.

4 Slipping through my fingers – The Visitors. En annan stor power-ballad, med H M Sankta Agnetha Fältskog som ledande vokalist. Älskade låten redan när den kom 1981. Numera börjar jag ofta att gråta när balladen spelas, en gråt som består av lika delar vemod som lycka. Texten gestaltar varje förälders omöjliga längtan att kunna finnas till fullt ut, för sina barn.  När mina tvillingar, födda 2006, lämnar hemmet på morgonen, ser jag på dem genom fönstret när de går till spårvagnen på väg mot skolan och ABBA:s text ringer i mitt huvud: ”Slipping through my fingers all the time. I try to capture every minute. The feeling in it. Slipping through my fingers all the time”.

5 The winner takes it all – Super trouper. ABBA:s absolut största power-ballad som släpptes 1980, året efter skilsmässan mellan Björn Ulvaeus och H M Sankta Agnetha Fältskog. Den vackra melodin, Agnethas änglalika stämma och så texten därtill, som fångar separationens fulla smärta med full kraft.

6 As good as new – Voulez-Vous. Stråkarna, arrangemanget, crescendot på slutet. Rytmen (du vill dansa NU), melodin (himmelsk). H M Sankta Agnetha Fältskog fullständigt knockar dig med sin stämma. Gay-iga Alcazar gjorde en fantastisk cover på låten, med genial koreografi och scenkostym.

7 Angeleyes – Voulez-Vous. Underbar melodi. Agnethas och Fridas (Anni-Frid Lyngstad, reds anm) röster flätas samman till det gudalika ABBA-soundet. Texten: en perfekt beskrivning av svekfulla karlar. Vad ska en med dem till? ”Look into his angel eyes, one look and you’re hypnotized. He’ll take your heart and you must pay the prize”.

8 Chiquitita – Voulez-Vous. En sång om barns utsatt och om barns rättigheter. Släpptes 1979, samma år som Sverige, som första land i världen förbjöd all form av barnaga. Den fick ett internationellt genombrott när ABBA framförde den live vid den tv-sända galan ”Music for Unicef consert” i New York, 9 januari 1979. Detta i en tid då världen i stort äntligen börjat prata öppet om sexuellt utnyttjande av barn. Texten inleds med: ”Chiquitita, tell me what’s wrong. You’re enchained by your own sorrow. In your eyes there is no hope for tomorrow”.

9 Gimme! Gimme! Gimme! – Voulez-Vous. Underbar partylåt. Men det märks att den är skriven av två heterosnubbar. ”Gimme, gimme, gimme a man after midnight”. Vem tusan orkar vänta till EFTER midnatt. Gimme, Gimme, Gimme en karl, NU!

10 Thank you for the music – ABBA The album. Titeln och den smäckra melodin talar för sig själv. Många stora artister har gjort covers på låten, däribland Dionne Warwick.

Benny Andersson, Agnetha Fältskog, Björn Ulvaeus och Anni-Frid Lyngstad, i Tokyo, 14 mars, 1980. FOTO: Tsugufumi Matsumoto/AP/TT

11 Dancing queen – Arrival. Alltid en favorit på dansgolven, decennium efter decennium. Videon med ABBA:s framträdande på Kungliga operan med låten, dagen innan kung Carl XVI Gustaf gifte sig med den blivande drottning Silvia, är en klassiker.

12 My love, my life – Arrival. Agnetha körar med sig själv. Stämma lagd ovanpå stämma. Balladernas ballad. Texten riktar sig till ett du, inte till en ”han”. Den öppnar därmed upp för en  inkluderande, icke-heteronormativ tolkning. Precis som i Jonas Gardells Aldrig ska jag sluta älska dig (från år 2000) och i Alexander Bards Driver dagg faller regn, framförd i Melodifestivalen 1996 av en ung Andreas Lundstedt (såg han gay ut, redan då, eller?).

13 Knowing me, knowing you – Arrival. En unik låt, där Björn Ulveaus ljusa tenor har en ledande roll som kör i refrängen. Samma vackra stämma som hade en bärande roll under hans tid som sångare i Hootenanny singers (tiden före ABBA), lyssna till exempel till Raring och Omkring tiggarn från Luossa. Här har vi en potential som ABBA hade kunnat utnyttja mer under sin långa karriär.

14 Money, money, money – Arrival. Från år 1976, alltid en hit på discogolvet. Texten är en genial feministisk analys av hur det är att leva som kvinna i patriarkatet. Frida, som har solostämman, inleder texten med: ”I work all night, I work all day to pay the bills I have to pay […] And still there never seems to be a single penny left for me”. Sedan följer resten av vers ett, där kvinnan i texten ser en rik man som enda lösningen till en anständig försörjning, för att sedan följas av andra versen där den enda biljetten till ett bättre liv för en kvinna är att vinna på spel ”So I must leave, I have to go, to Las Vegas or Monaco. And win a fortune, win a game, my life will never be the same”. Besläktade feministiska analyser/låttexter finns i Hey, hey Helen från 1975 (om en kvinna som hellre skiljer sig och lever fattigt än att stanna kvar hos en dålig man) och i So long från samma år (om en kvinna som vägrar låta sig köpas av en mans rikedom och status, utan hellre lever ensam). Det politiska temat i dessa texter är synnerligen intressanta, med tanke på hur ABBA bespottades av den samtida proggrörelsen under 1970-talet, som dröp av patriarkala (ned-)värderingar av kvinnor och av bögar. Tänk bara på den patetiska Doin’ the omoralisk Schlagerfestival (Nationalteatern, år 1975), liksom KPML(r):s hetsjakt mot homosexuella under 1970-talet [KPML:r= Kommunistiska partiet marxist-leninisterna (revolutionärerna)]. Hur revolutionärt var det någonsin (är det?) att hetsa mot bögar???

15 Fernando – Arrival. Frida är den ledande vokalisten. Kanske den enda ABBA-låten (?) där Agnetha sjunger den lägre andrastämman. En aktivistlåt ”There was something in the air that night. The stars were bright, Fernando. They were shining there for you and me, for liberty, Fernando”. En text varenda hbtqi-aktivist kan känna igen sig i. Och en sådan härlig cover på låten som Cher bjöd på, i musikalfilmen Mamma mia, here we go again (från år 2018). Vilken cover! Och slutscenen, där Cher blir så ljuvligt kysst av sin motspelare Andy Garcia. Spana in på Youtube. Det finns inte en bög i världen som inte dreglar efter att ha sett den kyssen!  

16 Mamma Mia – ABBA (deras tredje album). Härlig att dansa till. Blev genombrottet för de två musikaler som bygger på ABBA:s låtar: Mamma Mia, och Mamma Mia. Here we to again.

17 Waterloo – Waterloo. ABBA:s internationella genombrott, när de vann Eurovision song contest i Brighton, år 1974. Jag var nio år då. I sjunde himlen. ABBA, Sverige, VANN! Texten är dessutom en god historielektion, i 1800-talets europeiska storkrig under Frankrikes kejsare Napoleon.

18 Ring ring – Ring ring. ABBA:s första stora hit, från år 1973. Gruppen hade då ännu inte tagit sig akronymen ABBA. På skivomslaget står därför: Björn & Benny, Agnetha & Frida.

19 Disillusion – Ring ring. ABBA:s enda låt som skrevs av en av de kvinnliga medlemmarna, H M Sankta Agnetha Fältskog. Jag var länge litet småsur på dubbeldildon Björn & Benny. Trodde felaktigt att det var de som utestängt Agnetha från att bidra med fler kompositioner till ABBA:s låtskatt. Agnetha är ju en låtskrivare av rang: tänk bara på ”Jag skulle äga miljoner, om tårar var guld”. Men så läste jag i en intervju att det var Agnetha själv som inte ville bidra. Ett sorgligt exempel på hur det kollektiva kvinnoförtrycket får kvinnor att hålla tillbaka sin egen potential och begåvning.

20 He is your brother – Ring ring. Inte en av mina favoriter vad gäller melodin. Men texten är en kristen förkunnelse av Jesus gyllene regel: behandla din nästa som dig själv. ”Treat him well, he is your brother. You might need his help one day. We depend on one another. Love him, that’s the only way”.

Nya albumet släpps fredag den 5 november 2021.
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV