Från och med måndagen den 15 mars har Bris nationella stödlinje, 116 111, nya öppettider. Det betyder att Bris nu kommer att kunna erbjuda stöd oavsett när behovet av stöd uppstår. För många barn försvinner möjligheten till hjälp när samhällets stödfunktioner stänger. Det är bland annat den luckan som Bris har för avsikt fylla.
– Vi öppnade vår första stödlinje för barn 1980 och vi vet hur viktigt det är för barn att kunna få stöd i sin livssituation. Barn har själva efterfrågat att vi ska hålla öppet dygnet runt och det känns därför väldigt bra att vi från och med nu alltid har öppet för att kunna ge stöd och hjälpa till förändring, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare för Bris som inledde arbetet för att utöka öppettiderna i juni 2019 genom projektet Trygg på natten med stöd från Allmänna arvsfonden.
Sedan dess har fler finansiärer tillkommit och gjort det möjligt för Bris att hålla öppet dygnet runt.
– Alldeles för många barn och unga mår dåligt, och det är viktigt att det finns lättillgängligt stöd alla tider på dygnet. Vi är glada att kunna bidra till att Bris nu får möjlighet att göra skillnad för fler barn, säger Klas Bergling från Tim Bergling foundation, en av Bris samarbetspartners i dygnet runt-satsningen.