Startsida - Nyheter

Skrämmande brist på förståelse för skönhetshetsen mot kvinnor

”Kvinnor bombarderas dagligen av rekommendationer hur vi ska, och bör se ut. Att påstå något annat är ren idioti”, skriver Annelie Babitz med anledning av reaktioner på en artikel om fillerskultur.

För ett tag sedan skrev juridikstudenten, Bodil Keisu, om fillerskulturen som ett symtom på en osund patriakal skönhetshets i Göteborgs-posten, vilket jag anser är helt korrekt. Det som fick det att vända sig i magen var kommentarsfältet där många män menade att det osunda ligger i kvinnors natur, att det därför många av oss blir offer för olika föryngrande skönhetsbehandlingar.

Som Bodil Keisu nämner i sin artikel så är det ofta unga kvinnliga influencers, likt Bianca Ingrosso som marknadsför fillers på sociala medier.

Trots att jag har ett totalt ointresse för influencers och endast följer någon enstaka får jag i snitt upp fem annonser per dag från olika skönhetskliniker i mitt flöde på Instagram som menar att jag borde skynda mig till just deras klinik för att få ”en yngre och mer avslappnad look” med hjälp av deras fillersbehandlingar.

Med hjälp av Googles algoritmer är detta reklam som framförallt riktar sig till kvinnor. För att få oss att tro att vi inte duger som vi är, för att få oss att ta våra besparingar och investera i något som kommer att försvinna inom fyra till tolv månader, ja det är den tid det tar för fillers att brytas ner.

Kvinnor bombarderas dagligen av rekommendationer hur vi ska, och bör se ut. Att påstå något annat är ren idioti.

Ett exempel är världsartisten Beyoncé. Cirka nittionio procent av hennes låttexter handlar om hur han med stort H ska reagera på henne, vilket i mina öron ringer som en väldigt gammal och trött form av feminism. Är hon inte tillräckligt vacker och varför har han inte satt en ring på hennes finger? Och i var och varannan musikvideo kryper hon runt på alla fyra, halvnaken och frågar varför han inte älskar henne.

Både Beyoncé och Nicki Minaj verkar ha gjort ett stort antal skönhetsingrepp som inkluderar fillers och botox, samt icke kirurgiska buttlift med body filler. För att inte tala om Kim och Khloé Kardashian som är volymrumpans ansikte utåt. Men trots att dessa snuskigt rika världsartister och realityshowkaraktärer ägnar en stor del av sin tid åt att förändra sitt yttre för att passa in i den patriarkala mallen av hur en sexig och vacker kvinna ska se ut så är deras makar ändå otrogna mot dem.

Kanske är det bara ytterligare ett bevis på att söta flickor som spelar för patriarkatet och fula flickor som ingen vill gå på dejt med, drabbas av samma saker.

Och Madonna, ja Madonna ser numera ser ut som en alien efter alla plastikoperationer, slät som en babyrumpa i fejset. Jag förmodar att det inte går för sig att se ut som ett skrynkligt ollon på scenen. Jo, om du är man går det an. Som Mick Jagger som struttar runt på scenen i bar överkropp och ett ansikte hämtat direkt från graven. Det finns minsann ingen musikkritiker som ifrågasätter hans juckande höfter och hans snuskbeteende på scenen, trots hans ålder.

För några år sedan fylldes sociala medier av nyheten att Madonna hade ramlat på Brit awards. Tanten av pop har fått benbrott, stod det att läsa. Om Mick Jagger ramlar på scenen skriver kritikerna antagligen att han råkade ramla på sin penis, denna klenod som frikostigt ges till hans groupies. Trots hans höga ålder dyrkas han fortfarande som sexsymbol.

Men det går absolut inte an att vara en åldrande kvinna och sexig. Visst, det kan gå an att vara sexig om du likt Madonna opererat om dig till någon som ser yngre ut än en tjugoåring.

För enligt vårt patriarkala samhälle kan endast en kvinna som ser ung ut vara sexig. Det är dessa normer som hetsar kvinnor till helt omöjliga skönhetsideal och det är skrämmande att så många män varken ser eller förstår detta.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV