Statistisk osäkerhet försummas i rapportering om väljaropinion

Förutom att medier sällan hänsyn tar hänsyn till statistiska osäkerheter när de rapporterar om väljarundersökningar, kan sättet som opinionsmätningarna beskrivs påverka den övriga politiska rapporteringen. Det visar en ny avhandling av Per Oleskog Tryggvason, medieforskare vid Göteborgs universitet.

Han har undersökt svenska nyhetsmediers användning av opinionsundersökningar, samt konsekvenserna för väljare och politiker. Bland annat konstaterar Oleskog Tryggvason att opinionsmätningar ofta beskrivs i sportjournalistiska metaforer som ett ständigt spel om vem som vinner och vem som förlorar. En genomgång av samtliga huvudartiklar där Dagens nyheter, Svenska dagbladet och Expressen redovisar sina undersökningar under 2010-2015 visar att respekten för statistiska osäkerheter är liten.

–I hälften av de fall jag undersökt då journalisten kommer med en förklaring till varför ett parti har stigit eller sjunkit i opinionen, till exempel på grund av partiledarens prestation i en debatt, så är förändringen som ska förklaras så pass liten att den kan ha uppstått av slumpen. Medielogiken att inte missa en potentiell story verkar trumfa andra journalistiska normer, som att vara kritisk mot det källmaterial man använder sig av, säger Per Oleskog Tryggvason.

Hur opinionsmätningarna framställs riskerar dessutom att påverka övrig rapportering om de politiska partierna.

– Det verkar finnas en så kallad spill-over-effekt. Det innebär att det parti som gått framåt i senaste mätningen, också lyfts fram när det gäller andra frågor och händelser och får en mer positiv nyhetsrapportering de följande dagarna.

Även människors åsikter och beteende kan påverkas, enligt Oleskog Tryggvason följde och analyserade hur 1 900 väljares åsikter påverkades av partiernas position i opinionsmätningar inför valrörelsen 2018.

– Resultaten visar att väljare som uppfattar att ett parti har gått framåt i opinionen är mer välvilligt inställda gentemot partiet i fråga, och i flera fall också mer benägna att rösta på just det partiet.

Och politiker anser enligt en enkät som ingår i avhandlingen att opinionsmätningarna påverkar både den mediala bilden och partiernas inre liv, till exempel medlemsentusiasm och partiledarens ställning. Det gäller, enligt Per Oleskog Tryggvason, att journalister är medvetna om de konsekvenser som opinionsmätningar kan ha, och att såväl opinionsmätningarna som journalistiken om resultaten håller god kvalitet.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV