SÖNDAG 23 JANUARI, SISTA ANSÖKNINGSDAG
I år söker Sound Up Sweden dig som identifierar dig som HBTQ+ eller är osäker på din plats i regnbågsfamiljen. Sound Up Sweden är ett 10 veckor långt utbildningsprogram som hålls under perioden 6 mars till och med 22 maj 2022.
Har du en bra idé för en podcast, ett brinnande intresse för ljud och ett driv att förverkliga din idé? Då är Sound Up Sweden poddprogrammet för dig! Ingen tidigare erfarenhet behövs.
Programmet tar självklart hänsyn till rådande restriktioner och anpassas för att ge våra deltagare, så kallade “Sounders”, bästa möjliga förutsättningar att ta del av kunskap, utveckla sina poddidéer och lära känna poddindustrin.
Under programmet kommer du att lära dig konsten att skapa podcast – från första idé till berättande. Du kommer bland annat få lära dig intervjua, redigera och producera av experter inom de olika områdena. Programmet kommer också bestå av schemalagda live lektioner, inspelade lektioner, mentorstid och lättare hemuppgifter. Målet med programmet är att spela in ett pilotavsnitt samt leverera en presentation av en tilltänkt första säsong. En (1) sounder kommer att erbjudas möjligheten att producera en säsong samt en vinstpeng.
Alla sounders som Spotify väljer ut för programmet kommer att få en bärbar dator, hörlurar och internet åtkomst. Spotify står för kost och logi under intensiv veckan för alla deltagare. Du som söker, gör det själv (men din idé kan bestå av flera personer) och du måste vara bosatt i Sverige samt vara 18 år eller äldre.
SÖK HÄR!
Ansökan stänger söndag 23 januari kl.23.59
Mer information.
Frågor och svar
Var och när? Sound Up pågår under 10 veckor mellan 6 mars och 22 maj 2022. Programmet är utformat så att man tillbringar ca 6 timmar/vecka under vardagar med uppgifter/lektioner.
Intensivveckan kommer att genomföras någon gång under våren 2022 (troligtvis 6-11 mars 2022), beroende på omständigheterna kring rådande pandemin. Mer information kommer att presenteras inom kort.
Vem får söka? Du är minst 18 år och drömmer om att förverkliga din podd-idé. Du identifierar dig som en person som riskerar att bli, eller blir utsatt för diskriminering eller kränkningar på grund av din könsindentitet, ditt könsöverskridande uttryck och/eller din sexuella läggning
Ansökningarna är personliga, Sound Up tar inte emot grupp-ansökningar.
Alla som uppfyller kriterierna är välkomna att söka, men vi tror att programmet är mest givande för deltagare som inte har tidigare erfarenhet av att podda.
Krav för deltagande?
Hela programmet leds huvudsakligen på svenska, med inslag av engelskspråkiga gästtalare och andra personer. När du deltar, skriver du upp dig på att vara en av 12 deltagare som är med i det 10 veckor långa programmet. Det innehåller bland annat:
1 intensiv vecka på Spotifys huvudkontor i Stockholm
Lektioner mån-fre och kvällsevenemang
Nätverksevent
Handledning
Efter intensivveckan har du 9 veckor på dig att producera en pilotavsnitt samtidigt som du fortsätter med programmet i virtuell form. Det innehåller:
9 interaktiva live-lektioner
8 inspelade lektioner
Uppgifter och inlämningar
Öppet hus-tid med Spotify
Egen mentor
Tid med röstcoach
Vad kostar det? Att delta är helt kostnadsfritt och Spotify står för samtliga kostnader (ex mat, boende och resa för intensiv veckan under 2022).
Vad får du som deltagare i Sound Up?
Teknisk utrustning för att kunna utveckla ditt poddande
Kreativa workshops under ledning av inspirerande profiler och poddare
Handledning och coaching i storytelling
Nätverksträffar
Kontakter i poddbranschen
Roliga och utvecklande aktiviteter!
När behöver ansökan lämnas in?
Deadline för ansökningar är söndag 23 januari kl 23.59
Hur ser ansökningsprocessen ut? Sound Up-teamet går genom alla ansökningar och väljer ut upp till 25 finalister som går vidare till en telefonintervju när ansökningsperioden är avslutad. Efter intervjuerna väljs 12 deltagare ut till programmet.
Ha tålamod om du inte får svar på din ansökan direkt! Vi läser ansökningar noggrant.
Du behåller upphovsrätt till din idé och innehåll. Notera dock att det kan vara flera som har snarlika koncept eller karaktär, eller att din idé redan existerar som produkt eller något som vi på Spotify håller på att utveckla internt.