Krönika

Vad händer med tjejerna i marknadsskolan?

Maj Karlsson.

”I debatten om denna marknadsskola pratas det om killarnas bristande kunskaper, om riskerna att hamna i utanförskap och kriminalitet.  Men väldigt få pratar om vad som händer med tjejerna”, skriver Maj Karlsson (V). 

Det är typ min största vinst att jag började skolan i slutet av 80-talet. Jag började första klass i den skola som låg närmast mitt hem. Det var runt den här platsen som hela min barndom och stora delar av min framtid fick sin grund.

Jag var absolut ingen flitig elev. Inga högutbildade föräldrar och studier var inte det främsta fokuset i min familj. Jag hade oändligt med spring i kroppen. Lektionerna fångade inte mitt intresse det minsta utan var endast en transportsträcka till rasten. Där ville jag ut till första bästa boll eller till någon av de killarna som för tillfället fångat min uppmärksamhet. Det här gick an så länge jag gick i lågstadiet, men ju äldre jag blev desto svårare blev det att anpassa mig till skolans allt hårdare krav. 

Insatserna från mina vänner la helt klart grunden för att jag idag är högutbildad. 

Jag gick dock i skolan i en tid som såg helt annorlunda ut än den gör idag. Min klass var en komprimerad bild av samhället i stort. Vissa i klassen kom från tuffa hemförhållanden, några från arbetarklassen, några från medelklassen. Vissa av barnen kom från akademiska hem, någon var frireligiös, några muslimer och en och annan var rent av rika.

Jag hade framförallt tre mycket nära kompisar i min klass som jag avgudade. Jag tyckte att de var de roligaste människorna som fanns. Vi hängde i skolan, efter skolan, vi spelade handboll och vi kämpade oss igenom studierna ihop. Eller snarare de kämpade med mig för att jag skulle klara skolan. Två av tjejerna kom från studievana hem och var extremt duktiga i skolan. Den tredje var snabb som blixten och tog sig fram av bara farten.

Tillsammans kämpade de hårt för att få med mig på tåget. Särskilt en av dem, hon var riktigt smart och hemskt enveten. Hon brukade varva mellan att hota och muta mig för att jag skulle göra mina läxor. Insatserna från mina vänner la helt klart grunden för att jag idag är högutbildad. 

Det är inte rimligt att politiken håller ett skolsystem som tillåter en extrem marknad med våra barns framtid som risk.

Dagens skola ser dock annorlunda ut. Den styrs av marknadslogik, där utbildning är en vara till försäljning. Eleverna är kunder och lärare och rektorer är försäljare. I debatten om denna marknadsskola pratas det om killarnas bristande kunskaper, om riskerna att hamna i utanförskap och kriminalitet.  Men väldigt få pratar om vad som händer med tjejerna. 

I dagens skolsystem där varje elev kan användas som en påse pengar är tjejer som jag ointressanta. Vi generar ingen vinst. Hade jag gått i skolan idag skulle jag troligtvis inte hamnat i en blandad klass. Mina behov skulle med all säkerhet ha fått stå tillbaka för de stökigare killarnas. Mina vänner hade troligtvis gått i en skola där alla var mer som dem, där konkurrensen var stenhård och där det inte fanns någon som kunde visa att det fanns ett liv utanför skolan. Ingen av oss hade fått den livslånga kunskap som vi fick genom att mötas i varandras olika bakgrunder. 

Vi vet att tjejer har bättre resultat än killar i dagens skolsystem men också att dina betyg idag hänger mer på om dina föräldrar har högre utbildning och inflytande. Men det vi inte vet är vilket pris det har. Det är inte rimligt att politiken håller ett skolsystem som tillåter en extrem marknad med våra barns framtid som risk. Den enda vägen att gå är att sätta stopp för marknadsskolan och istället satsa pengarna som idag går till vinster på att skapa en jämlik skola. 

Maj Karlsson är gruppledare för Vänsterpartiet i riksdagen och återkommande inrikespolitisk krönikör i Fempers nyheter.