Bara i Stockholm lever idag drygt 8 000 barn i fattigdom, och om några veckor börjar sommarlovet. Det betyder att det kostnadsfria skolkortet slutar gälla. Det är inte rimligt att SUV-ägarna får tusen kronor i bidrag samtidigt som barn isoleras efter att Idas sommarvisa klingat ut.
Det skriver Lisa Palm och Paulina Sokolow från Fi Stockholm som i dagarna lappar bilar med uppmaningen att låt bilbidraget bli ett barnbidrag.
Under närmsta tiden kommer det delas ut omkring 200 miljoner kronor till Stockholms bilägare. I en stad som har landets mest utbyggda kollektivtrafik, service och matbutiker i varje hörn och med ett pågående klimatnödläge, framstår ett sådant bidrag som fullkomligt absurt. Det här är pengar som istället bör investeras i framtiden, det vill säga våra barn.
Nyligen presenterade regeringen ett förslag som innebär att alla bilägare får tusen kronor utbetalda för att kompensera den senaste tidens förhöjda drivmedelskostnader. Vi i Feministiskt Initiativ Stockholm är besvikna och chockade över hur snabbt händelser i världsläget får politiker att nästan unisont tvärbromsa den nödvändiga omställningen och, tvärtom, urskillningslöst gynna fossildriven bilism. Stockholm som stad har många utmaningar att ta itu med under de kommande åren. Att underlätta för bilismen är inte en av dem.
Som kommunparti ser vi vilka behov som finns i andra delar av vår stad. Vad hade de här pengarna kunnat göra istället? Bara i Stockholm lever idag drygt 8000 barn i fattigdom, och om några veckor börjar sommarlovet. Det betyder att det kostnadsfria skolkortet som många barn får slutar gälla. Istället för att se fram emot sommardagar vid sjöar och stränder i våra friluftsområden, vattenlekar i utomhusbassänger och utflykter till skärgården, tvingas många barn att bli kvar i stan, i sina förorter. Det är inte rimligt att SUV-ägarna på Östermalm får tusen kronor i bidrag samtidigt som barn i Järva isoleras efter att sista versen av Idas sommarvisa klingat ut.
Transporternas klimatpåverkan är enorm, de svarar för en tredjedel av hela Sveriges totala utsläpp, och även om utsläppen minskat de senaste åren till följd av pandemin så är takten alldeles för långsam. Regeringens populistiska utspel är ett stort kliv i fel riktning.
Vi förstår att det finns bilägare runt om i Sverige som av olika anledningar är i stort behov av ett tillskott, men trubbigheten i kombination med rådande klimatnödläge gör att förslaget blir direkt provocerande att införa i Stockholm. Varför ska våra skattepengar gå till att subventionera fossila bränslen till redan välbärgade bilägare? Vad kommer härnäst? Ett köttbidrag för att köpa entrecote i saluhallen?
Feministiskt initiativ Stockholm vill se en bilfri innerstad. Vi vill att staden ska ställa om till klimatnödläge, förbjuda fossilreklam och gå från tillväxt till hållbarhet som övergripande mål. Vi vet att det är många stockholmare som håller med oss, som känner att de vill vara med och sätta igång omställningen inte sedan – men nu. Därför “lappar” vi 1000 bilar med uppmaningen att skänka tusenlappen till stiftelsen Majblomman, som sedan omvandlas till sommarlovskort för barn i behov. Vi ger dem chansen att förvandla bilbidraget till ett barnbidrag, så att barn och unga får friheten att ta sig till sommaren och naturen.
Vi tror inte på att någon annan ska fixa klimatet. Det är barnen, kollektivtrafiken och klimatet vi ska satsa på, inte bilismen. Vi har inte råd att vänta. Ta ett initiativ för klimatet med oss – skänk vidare bilbidraget!
Paulina Sokolow,
förstanamn för Feministiskt initiativ i Stockholms kommunval
Lisa Palm,
gruppledare för Feministiskt initiativ i Stockholms kommunfullmäktige