Evenemang

Aldrig Glömd – en skröna om min mamma i en akt

TISDAG 28–ONSDAG 30 JANUARI, STOCKHOLM

Dramatikern och skådespelerskan Fia Adler Sandblad har spenderat över trettio år på ADAS teater med att lyfta samhällets gömda historier och sätta dem på scen. När hon nu vänder blicken mot sin egen historia hamnar hon mitt i en av vår tids stora frågor: barn som skiljs från sina mödrar. Snart gästspelar hon på Ö2 i Stockholm med Aldrig glömd – en skröna om min mamma i en akt. 

”Jag växte själv upp i en härva av lögner som gjorde mig tyst och ensam. När jag som tonåring bestämde mig för att gå till botten med min historia och träffade andra med liknande bakgrund påbörjades en läkande process. Den pågick intensivt tills jag kunde bekänna och acceptera den trasiga bakgrund som är min men som också på olika sätt gett mig kraft och styrka”.  

2007 deltog Fia i Vanvårdsutredningen inom den sociala barnavården, regeringens utredning om bland annat de många barnen som under 1900-talet placerades på barnhem i Sverige. Efter att ha sett hur många människor som drabbas och de spår det sätter i dem beslöt Fia sig för att lyfta och utforska både barnen och mammornas historia på scen. I skärningspunkten mellan sin privata historia och kvinnohistorien fann hon frågorna som fortfarande är lika aktuella. Vad händer när ett barn och en mor skiljs från varandra? Hur har samhället tänkt och hur tänker ett barn som försöker få klarhet för att kunna förstå sin historia och skapa mening? 

Aldrig Glömd är den fjärde uppsättningen där Fia Adler Sandblad utforskar sin bakgrund som barnhemsbarn. Det började under ett masterarbete på Högskolan för scen och musik, fortsatte med Göteborgs Symfoniker, en föreställning från 11 år om att vara  Söt, tyst och duktig, och senast hundratals föreställningar med succén Jag är ett barnhemsbarn. Det som skiljer Aldrig glömd från de andra är att skådespelaren tillika det övergivna barnet Fia nu ställer frågor och gestaltar för att kunna förstå sin biologiska mamma Mariannes historia. 

”Tystnaden gör oss till offer. Jag ville bort från det genom att som skådespelare ta makten över historien i rummet. Som dramatiker har jag sökt sprickor i arkiven där andra röster än de som finns i  dokumenten får komma fram. Jag ville också få åhörarna att inte bara känna medlidande utan att skakas om och börja ställa frågor kring hur kvinnor och barn behandlats även här i Sverige. Publikresponsen är överväldigande. Den humor och värme som vi tagit fasta på i uppsättningsarbetet gör historien både enklare att ta till sig då vi ställer gamla sanningar på huvudet samtidigt som tragiken snarast djupnar. För att citera några publika röster: ’…spännande, upprörande, hjärtskärande, starkt och kraftfullt”.

OM FIA ADLER SANDBLAD OCH ADAS TEATER
Fia Adler Sandblad är dramatiker, skådespelare och konstnärlig ledare för ADAS teater på Konstepidemin i Göteborg. ADAS är en stark och tongivande röst inom den fria vuxenteatern och arbetar ofta med den historia som inte återfinns i historieböckerna och särskilt de erfarenheter som göms i kvinnors kroppar. Fia har under sina trettio med teatern skapat en arbetsmetod som silar material ur arkiv, fotografier, brev och intervjuer och sen blandar dem med fiktionella aspekter och den fysiska teaterns arbetsmetoder.  Hon har under åren uppmärksammats med en rad priser och utmärkelser bland annat för sin grundforskning inom teaterns rörelsebaserade traditioner som Grotowski, Larsson och Lecoq.

Aldrig Glömd – en skröna om min mamma i en akt
28-30 JANUARI
Ö2, Stockholm
Biljtter

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV