Nyheter

Tecken på att sponsring kan bli mindre ojämställd

Valarie Allman, diskuskastare från USA, menar att en bra matchning mellan sponsorer och idrottare spelar stor roll.

I dagsläget går en förkrossande majoritet av sponsorpengarna till herridrotten men ett genomslag för en mer jämställd sponsring kan vara på gång. Fotbolls-VM i somras visade återigen hur stort intresset är för damidrott, och enligt vissa branschexperter finns det stora möjligheter för företag att skapa band till publiken inom damidrotten inte minst i samband med OS i Paris i sommar.

Tecknen har funnits där förr. Intresset damidrotten har länge visat sig vara större än många tror. Under sommarens fotbolls-VM i Australien och Nya Zeeland slogs nya tittarrekord vilket borde kunna leda till att betydligt mer pengar strömmar till idrotten, inte minst genom mer generösa sponsoravtal. I en undersökning från Sports Innovation Lab från i höstas i vilken fler än 25 stora märkesföretag deltog svarade de att bara i genomsnitt nio procent att av deras sponsring gick till damidrott.

Däremot uppgav 83 procent av respondenterna att de planerar att öka sina investeringar i damidrotten under 2024, och på OS i Paris som verkar bli första gången som det kommer att finnas lika många kvinnor som män som deltar:

– Vi hörde från många av dessa att de har ögonen på OS och att göra mer med kvinnliga idrottare. Märkesföretag firar verkligen alla milstolpar inom damidrotten årligen. Jag tror att vi också kommer att se att  de firar detta som ännu ett av de avgörande milstolparna, säger Gina Waldhorn, marknadschef på Sports Innovation Lab, till Reuters.

Mer kostnadseffektivt inom damidrotten

I Sports Innovation Labs undersökning framkom det att damidrottssupportrar är mer benägna att betala för att streama på sportplattformar, än herridrottssupportrar. Rapporten drog också slutsatsen en förbättrad tillgång till damidrotten, och underlätta att fler upptäcker den, kan göra mycket för att höja damidrotten, samt pekar på att damidrotten visavis sponsorer lätt hamnar i en ond cirkel: Bristen på investeringar inom damidrotten gör att sponsorer uppfattar att det saknas intresse för damidrotten, vilket leder till en undervärdering av sådan sponsring och att märkesföretagen därför är mer obenägna att satsa pengar i damidrotten. Men branschexperter menar att det kan vara tvärtom.

Conrad Wiacek som är chef för förskningsföretaget Global Datas avdelning för analys av sport och idrott menar att damfotbollen har spelat en viktig roll för öka intresset för damidrottare. Han anser att märkesföretag har en gyllene möjlighet att skapa en nära relation med en kvinnlig publik inom damidrotten, både genom att satsa på individuella idrottare eller lag:

– Och cyniskt nog är de möjligheterna i nuläget mer kostnadseffektivt ännu vissa herridrotter och herridrottare, säger Conrad Wiacek till Reuters.

Den amerikanska diskuskastaren och OS-guldmedaljören Valarie Allman menar att hitta rätt sponsor spelar stor roll i en idrottsutövares karriär, och en så kallad autentisk matchning mellan företag och idrottare skapar större säkerhet hos idrottare vilket också är till gagn för företaget:

– Att visa vem du är, att visa vad du värdesätter och att låta dig vara dig själv, vilket blir något av en magnet för företag som visar intresse och skapar möjligheter.