Nyheter

Irakiska kvinnliga fotografer ställer ut i Stockholm

En flicka hoppar högt med en skate board ,en annan flicka tittar leende på sittande mot en husvägg

I veckan invigdes en fotoutställning för att uppmärksamma de kvinnor som arbetar som pressfotografer i Irak. – Vi måste dölja vår utrustning på väg till våra uppdrag. Ibland försöker män att ta kameran från oss för att göra vårt arbete, säger Ishtar Obaid, en av de mest hyllade fotograferna i Irak, på besök i Stockholm.

När världens farligaste terrorrörelse Islamiska staten (IS) kontrollerade stora delar av Irak 2014 tilläts inte kvinnor röra sig utan manligt sällskap på gatan. Efter befrielsen från islamisterna har flera kvinnor börjat arbeta som pressfotografer runt om i Irak. Men fortfarande står de inför många utmaningar.

För att uppmärksamma de kvinnliga fotograferna i Irak invigdes igår fotoutställningen ”Irak – kvinnliga fotografers berättelser” på Studio SN7 (Stora Nygatan 7) i Gamla stan i Stockholm.

En av pressfotograferna som ställer ut där är Ishtar Obaid, en av Iraks mest hyllade fotografer.

– I Irak anses inte fotografering vara en syssla för kvinnor, konstaterar Ishtar Obaid.

– Vi måste dölja vår utrustning på väg till våra uppdrag. Många irakiska män ogillar att kvinnor ägnar sig åt pressfotografering. Ibland försöker vissa män till och med att ta kameran ifrån oss för att göra vårt arbete, säger Ishtar Obaid.

Ishtar Obaid är irakisk fotojournalist. Foto: Anette Nantell

– Vi måste alltid arbeta snabbt. En manlig fotograf kan alltid ta nya bilder på en intervjuperson, men vi kvinnliga fotografer måste leverera omedelbart eftersom det är osäkert ifall vi får fotografera samma person igen, fortsätter Ishtar Obaid.

Samarbete mellan Global Reporting och fotoskola i Erbil i Irak

Utställningen i Stockholm avslutar ett samarbetsprojekt mellan Global Reporting och Framing Photojournalism School i Erbil, i Irak. Syftet med projektet är att ”fortbilda och utöka möjligheterna för kvinnliga pressfotografer”. Utbildningen ingår i Svenska institutets program Creative Partnership.

– Det här är det viktigaste projektet i mitt liv, säger DN-fotografen Anette Nantell som deltagit i fotoutbildningsprojektet i Irak tillsammans med Safin Hamid, chef för AFP:s fotoavdelning i Irak.

Jouza Ahmed Yassin är den första kvinnan i Irak som valts till byäldste (mukhtar). Foto: Enas Hassan

Anette Nantell berättar att några av tjejerna har startat karriär som professionella fotografer efter att ha deltagit i utbildningen.

– Det var ett viktigt projekt som gav de kvinnor som deltog chans att utvecklas som fotojournalister, eftersom det inte har funnits kvinnliga pressfotografer i Irak tidigare, säger Anette Nantell efter att ha talat på scen tillsammans med Safin Hamid och de tre inbjudna pressfotograferna, Enas Hassan, Saba Kareem och Ishtar Obaid.

Stor bredd på fotoreportagen från Irak

Fotoutställningen består av Enas Hassans fotoreportage om Jouza Ahmed Yassin – den första kvinnan i Irak som valts till byäldste (mukhtar), Saba Kareems bilder av Marwah Al-Naimi – en stolt ingenjör som startade företaget Green Gold project (Det gröna guldet) som producerar ekologiska jordbruksprodukter av avfallI och Ishtar Obaids fotoreportage om Nuur en av medlemmarna i Baghdad Skate girls.

Saba Kareems fotoreportage skildrar en kvinnlig ingenjör som har startat ett eget företag ”det gröna guldet” som producerar ekologiska jordbruksprodukter av avfall. Foto: Saba Kareem

– Det har varit fantastiskt att arbeta med detta fotoprojekt som har inkluderat kvinnor från olika delar av Irak – yazidier, shia, sunni, kurder och kristna i olika åldrar och med olika bakgrund, och som har producerat unika fotoreportage om hur det är att vara kvinna, säger projektledaren Petter Bolme.

Utställningen pågår fram till fredag.

Ishtar Obaid, Anette Nantell, Enas Hassan och Saba Kareem. Foto: privat
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV