Vita män över 25 år dominerar svenska medier. Kvinnor, unga och utrikes födda personer förekommer betydligt mer sällan. Det visar en ny rapport från mediehuset Fanzingo.
86 procent av de som syns i media är vita. 94 procent är över 25 år. Män uttalar sig 50 procent oftare än kvinnor. Det framkommer i en granskning av 2 000 nyhetsinslag under åren 2021-2023 som Fanzingo sammanställt i rapporten Nyhetskoden.
– Vår rapport visar att kvinnor, unga och icke-vita är kraftigt underrepresenterade i svenska nyheter. Det är ett demokratiskt problem, eftersom det innebär att en stor del av den svenska befolkningen inte får höras i debatten, säger Zanyar Adami, ny vd för Fanzingo, i ett pressmeddelande.
Män får uttala sig 50 procent oftare än kvinnor.
Rapporten visar också att det finns en stereotyp könsuppdelning där män oftare pratar om krig, brott och ekonomi medan kvinnor oftare talar om sjukvård, sexualbrott och kultur.
– När unga och icke-vita personer väl intervjuas handlar det oftast om negativa nyheter som nämner döda människor, brott och invandring. Det ger en stigmatiserande bild av unga och människor som rasifieras, säger Zanyar Adami.
Den första rapporten från Fanzingo kom 2021.