Kommentar

Försäkringskassan måste bemöta NPF-kvinnor bättre

Försäkringskassans app i en smartphone

”I projektet 'Lyssna på oss!' har vi kvinnor, som lever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF, tagit fram statistik på hur vår målgrupp upplever att de har blivit bemötta av olika myndigheter och hur det har påverkat dem. Resultaten är hårresande.”, skriver Carolina Alexandrou. 

Okunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, och Försäkringskassans strama regelverk gör det extra problematiskt för kvinnor och afabs (assigned female at birth) med autism och/eller adhd.

Försäkringskassans ofta diffusa regler i kombination med otydligt bemötande gör det ofta svårt för vår målgrupp att känna sig lyssnade på. Men samtidigt verkar det finnas skillnader på bemötandet utifrån vem man möter i myndigheten.

I projektet ”Lyssna på oss!” har vi tagit fram statistik på hur vår målgrupp upplever att de har blivit bemötta av Försäkringskassan och hur det har påverkat dem. Resultaten är hårresande. 

Vår enkät handlade om bemötande inom vården, i skolan och på myndigheter. Runt 1 000 personer svarade.

50 procent av de svarande uppgav att de inte har något förtroende för Försäkringskassan. 38 procent har inte känt sig förstådda i kontakt med myndigheten, 43 procent upplever att Försäkringskassan inte haft tillräcklig kunskap om npf och 42 procent upplever att Försäkringskassan har påverkat dem negativt. 

Ifrågasätts ständigt

Vi som är kvinnor och afabs med npf blir bemötta med ifrågasättanden och okunskap som skapar en stress hos oss och gör att vi mår ännu sämre. Försäkringskassans bemötande av vår målgrupp visar på stora kunskapsluckor om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf).

Framförallt hos kvinnor och afabs, där kunskapen är närmast obefintlig. Det blir tydligt i statistiken utifrån enkätsvaren som projektet genomfört, och även utifrån intervjuer som vi gjort med personer ur målgruppen. 

Många vittnar om att det är svårt att få tag på rätt person på Försäkringskassan. Det är dålig samverkan mellan myndigheten och Arbetsförmedlingen. Många inom vår målgrupp upplever att de inte blir lyssnade på i kontakten med Försäkringskassan. Myndigheten tar inte i beaktande att digital information kan vara svårt för personer i målgruppen att ta till sig.

De blir ofta dåligt bemötta av handläggare. Den sökande får i många fall vända sig till en anhörig för att få hjälp i kontakten.

En av medarbetarna i projektet Lyssna på oss! har haft stor hjälp av sin mamma i kontakten med Försäkringskassan. Men alla har inte en förälder eller anhörig som kan hoppa in och driva ens ärende.

Det måste därför ske en förändring hos Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Deras kunskaper om npf och deras bemötande måste förbättras.

Ofta brister det dessutom i kontakten mellan dessa myndigheter, vilket drabbar individen som bollas fram och tillbaka.

Utifrån våra enkätsvar framkommer fall där individer har blivit utförsäkrade från Försäkringskassan och fått indraget försörjningsstöd då individen på grund av sina funktionsnedsättningar inte klarat av att söka antalet jobb som behövs.

Myndighetspersoner behöver mer kunskap om flickor med npf

Citat från enkäten: 

“Man hamnar lätt i kläm och de tar ingen hänsyn till ens NPF, de fattar inte innebörden”.

“De skulle haft mer kunskap och haft bättre kommunikation mellan varandra”. 

“De behandlar en som mindre vetande, även innan diagnosen var det lite som att är det psykiskt så är det lite tramsigt”. 

Försäkringskassan behöver tillsätta mer resurser. Deras medarbetare bör kompetensutbildas i vad neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är och vad det innebär. De bör utbildas i hur npf ser ut hos kvinnor och afabs. Framförallt behövs det tydligare direktiv från politiker.

Det är dags att vända denna skuta. Så inte fler generationer ska behöva utstå den vanmakt och det lidande som vi gjort. 

Beslut ska inte bero på vem man möter. Det blir ett lotteri. Detta pekar på att Försäkringskassans kunskaper om npf inte är tillräckliga. Intervjuerna och våra enkätsiffror visar att de yrkesverksamma har mycket att lära när det kommer till bemötandet av vår målgrupp.  

FAKTA/Lyssna på oss

Lyssna på oss är ett projekt som drivs av Demokratipiloterna för att öka kunskapen och förbättra bemötandet av kvinnor, flickor och icke-binära med neuropsykiatriska diagnoser till exempel autism, adhd och add. Genom att öka kunskapen hos yrkesverksamma inom vård, skola och myndigheter bemötandet av målgruppen förbättras.

Carolina Alexandrou, projektmedarbetare Lyssna på oss!

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV