Den amerikanska litteraturkritikern och poeten Sandra Gilbert är död. Fackboken The Madwoman in the Attic (1979), som Gilbert skrev tillsammans med Susan Gubar, betraktas som epokgörande för den feministiska teoribildningen inom litteraturvetenskap.
Den amerikanska litteraturkritikern och poeten Sandra Gilbert är död. Hon disputerade vid Columbia University 1968 och var sedan dess verksam vid flera lärosäten i USA. Hon utsågs till professor emerita i engelska vid University of California i Davis 1976 och var verksam fram till pensionen 2005, och var även ordförande för Modern Language Association 1996.
Tillsammans med kollegan Susan Gubar skrev de fackboken The Madwoman in the Attic (1979), som betraktas som epokgörande inom feministisk teoribildning inom litteraturvetenskap. Den feministiska litteraturkritikern Elaine Showalter skrev att ”Sandra Gilbert och Susan Gubar gjorde för den feministiska litteraturkritiken vad [Edward] Said gjorde för det postkoloniala författandet och [Eve Kosofsky] Sedgwick gjorde för queerforskningen – introducera en terminologi, en metodologi och en teori”.
Boktiteln är en blinkning till Charlotte Brontës roman Jane Eyre, där den änglalika titelpersonen märker en instängd ”galen” kvinna på vinden. En karaktär som kan ses som en symbol för allt det kvinnor inte tillåts vara.
Boken tar ansats i den andra vågens feminism och orienterar därifrån sin inriktning mot kvinnliga författarskap och litteratur från England under den viktorianska eran, däribland Jane Austen, Emily Brontë, Mary Shelley, Emily Dickinson, George Eliot och Virginia Woolf. Hur förhöll sig dessa kvinnors skrivande till etablerade konventioner som dikterats av patriarkala traditioner?
Manliga författare införlivade och normaliserade en patriarkal utblick i det litterära berättandet, där mannen i alla handlingar gjordes till norm och kvinnan till negation. Gilbert och Gubar argumenterade för att även flera kvinnliga författare påverkades och internaliserade denna misogyni även i sin litterära gestaltning. Kvinnliga gestalter under 1800-talet skrevs fram utifrån den falska dikotomin att man antingen var änglalik eller demonisk.
Duon fortsatte på samma spår i ytterligare två gemensamma bokprojekt: trevolymserien No Man’s Land (1988-1994) och Still mad: American women writers and the feminist imagination (2021). Den sistnämnda skrev de efter att Donald Trump vann det amerikanska presidentvalet 2016.
Som poet utforskade Gilbert teman som sorg och förlust, särskilt efter hennes makes tragiska bortgång 1991. Hon publicerade åtta diktsamlingar, däribland Blood Pressure (1989) och Kissing the Bread (2000).
Hon gav även ut memoarer som Wrongful Death (1995) och Death’s Door (2006).
Sandra Gilbert blev 87 år.