
Regeringen meddelade på onsdagen att en ny utredning tillsätts för att kartlägga förekomsten av hedersrelaterat våld och förtryck, samt undersöka hur arbetet mot det i förskola, skola och fritidshem ska stärkas. Hedersrelaterat våld och förtryck beskrevs också som Sveriges största jämställdhetsproblem.
Skolminister Lotta Edholm presenterade tillsammans med socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall, Patrick Reslow, skolpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna, och Mathias Bengtsson, utbildningspolitisk talesperson för Kristdemokraterna, utformningen av den nya utredningen som ska ledas av advokat Rebecca Lagh och vara klar i augusti 2026. Utredningen ska kartlägga hur utbrett hedersrelaterat våld och förtryck är, liksom hur hedersrelaterat våld och förtryck, tystnadskultur och hedersnormer kan upptäckas och förebyggas i skola, förskola och på fritidshem.
– Varje barn eller ungdom som utsätts för våld och förtryck i hederns namn är ett för mycket. Det är viktigt att hela vuxenvärlden står enade och arbetar tillsammans för att förebygga, upptäcka och motverka hedersrelaterat våld och förtryck och att alla barn och unga som är utsatta, eller som riskera att utsättas, får relevant stöd och hjälp, säger skolminister Lotta Edholm.
Nationell statistik
Under presskonferensen hänvisade Lotta Edholm och Camilla Waltersson till tidigare studier i Stockholm, Göteborg och Malmö, som visar att hedersrelaterat våld och förtryck är utbrett. Men statistik för hela landet saknas, och därför är del av utredningen att kartlägga hur det ser ut nationellt.
– Tiotusentals, framför allt flickor, utsätts för detta varje år, de kan inte bestämma vem de ska leva med, blir inlåsta, utsätts för våld, kan inte bestämma över sitt eget liv helt enkelt. Och det är bland annat det ett jämställt samhälle ska präglas av, rätten att bestämma över sitt eget liv, sade Lotta Edholm som svar på en fråga om problemet med hedersrelaterat våld och förtryck är den största jämställdhetsfrågan i Sverige.
– Malmö, enligt sin egen kartläggning, ser att 20 procent av 36 000 skolbarn lever med hedersnormer. Då är det ett omfattande problem, fortsatte Camilla Waltersson Grönvall.
”Ska vara en trygg plats”
Utredningen ska också föreslå åtgärder för hur skolpersonal kan få stöd för att förebygga, upptäcka och motverka hedersrelaterat våld och förtyck, samt motverka att skolpersonal själva bidrar till att upprätthålla hedersnormer.
Utredningen ska också visa hur elevhälsan kan få en stärkt roll i arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck, och titta på hur ett stödsystem som anpassas individuellt för elever som utsätts för hedersnormer, liksom föreslå andra möjliga åtgärder som kan stötta barn som utsätts för ”hedersrelaterat våld och förtryck eller andra likvärdiga kränkningar på grund av kön, sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.”
– För barn som är utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck kan förskolan och skolan vara den enda platsen där de kan vara sig själva och ta kontakt med vuxna för att få stöd och hjälp. Det är oerhört viktigt att förskolan och skolan kan vara en trygg plats där man kan få stöd och vara fri att forma sitt eget liv, säger socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall.