Prenumerera

Logga in

Recension

Här får konsten ta all plats

Ulla Nordfors, till höger omslag till hennes bok Sapphos Döttrar.

Sapphos Döttrar är en bok som i bild och text berättar om en kvinnlig konstnärsgrupp som verkat i över ett halvsekel. Allt började på Konstfack, där fyra av de fem ursprungsmedlemmarna gick när de träffades och fick idén att gå samman för att skapa gemensam konst. Kanske har du sett deras konst på någon av alla de sjukhusväggar de målat, eller sett den allmänt kända stockholmsmålningen ”Hästen” på husgaveln vid Skanstull i Stockholm? 

Den som skrivit boken Sapphos Döttrar är fotografen Ulla Nordfors.Tidigare har hon bland annat skrivit Uppe på berget (2021) som handlar om det kvinnliga kollektivboendet Elfvinggården i Alvik i Stockholm. Sapphos Döttrar har skapat konst även där, men det var genom ett slumpartat cafébesök Ulla Nordfors kom i kontakt med gruppen och förslaget om att skriva en bok kom upp. 

I boken får vi följa med på resan med gemensamma konstprojekt som startade 1975 med väggmålningar på Grammofonarkivet, en kortfilm om uppväxtmiljö och klass och medverkan i Kvinnokulturfestival där bland annat bortglömda kvinnliga konstnärer i historien lyftes upp. 

Några år senare fick de ett stort projekt som pågick under flera år på Huddinge sjukhus där de skapade ”Urmoderns tid i och vid havet”, ”Födslar”, ”Rätten till liv” och ”Att färdas tillsammans”. Under en tid i projektet hade tre av medlemmarna små barn som behövde ammas, då var papporna med och tog hand om barnen medan de arbetade. 

Praktiska utmaningar

En del projekt var verkligen praktiskt utmanande. Som när de 1984 skapade den fantastiska målningen ”Månens förmåga att skilja land från vatten” mest känd som ”Hästen” som finns på en husgavel bakom Folksamhuset på Bohusgatan och syns från Skanstullsbron. Då måste de bemästra att arbeta på höga byggställningar och även att klättra ut på dem via fönster i trapphuset. Och när de arbetade på flygflottiljen i Uppsala F16, då var tiden något de strikt måste beakta. Klockan 17 måste de nämligen absolut vara ute ur lokalen där de arbetade, för då släpptes vakthundarna ut att vakta anläggningen för natten.

Andra gånger var det miljön som var utmaningen. Som uppdraget med Åkeshovsbadet där de skulle återskapa en nästan helt utsuddad målning av en annan konstnär. Vilka färger tål klor och fukt? Även det stora projektet Kungens skepp, en utställning på Vasamuseet, krävde planering och research för att de skulle hitta rätt träslag för träskulpturerna, träreliefen och de färger och det tyg som användes och som måste tåla den fuktiga miljön. 

Några andra projekt var att utsmycka trapphusen på Astrakangatan i Hässelby, där trädgårdsförortens historia med Strandbadet och växthusen lyftes fram. I projektet med Kristinehamns sjukhus i Värmland lät de sig inspireras av Gustav Frödings poesi för fem stora målningar, Dragspelet, Fiolen, Tjärnet, Sågen och Gläntan. Det här är bara några exempel. Ulla Nordfors har också gjort ett urval av all gemensam konst gruppen skapat, för allt gick inte att ta med i boken.

Hur konst kan berika vanligt folk

Boken Sapphos Döttrar är rikt illustrerad med fotografier på gruppens konst att njuta av. Inte all konst gruppen har skapat har Ulla Nordfors kunnat fotografera. En del har försvunnit vid rivningar och ombyggnader. Medan i andra fall, verk som de trodde skulle vara tillfälliga, blivit kvar i decennier. I slutet finns ett register med alla gemensamma konstprojekt i kronologisk ordning. 

Vi får också veta lite mer om de olika medlemmarna i Sapphos Döttrar: Lotti Malm, Ulla Nordenskjöld, Bitte Richardsson, Eva Trolin och Lea Ahmed-Jussilainen. I dag består gruppen av tre förstnämnda medlemmarna och de har sin ateljé på Fiskargatan vid Mosebacke.

Det är intressant att få veta tankegångarna inför varje uppdrag. Hur de har tagit reda på historien om platsen där konsten ska placeras och har en väl genomtänkt tanke för hur konsten kan berika vanligt folk ute i samhället, i deras vardag och ta upp viktiga frågor, som till exempel om jorden, liv, födsel, växter och gemenskap. 

Konsten på sjukhus och dagcenter uppskattas mycket av både patienter och personal och kan även vara en hjälp i deras arbete som motivation. Den skapar möjligheter till samtal och reflektion. I slutet av boken får vi även ta del av konstchef  Elisabeth Vängströms tankar om arbetet på Kulturförvaltningen i region Stockholm. Om den offentliga konstens villkor och hur de tänker när de köper in, restaurerar och flyttar konst. Vi får även veta lite om den digitala Konstnärsbanken, dit konstnärer som söker offentliga uppdrag kan ansluta sig.

Att läsa boken påminner mig om hur värdefullt det är med upplevelser av konst i det offentliga rummet. Hur viktigt det är att det satsas på konst för alla att kunna uppleva och samtala om, demokratiskt. Konstens betydelse underskattas ofta, dess plats i det offentliga samtalet minskar, men här i boken får konsten ta all plats. Ulla Nordfors har gjort en fin kulturgärning genom att lyfta fram kvinnliga konstnärer och offentlig konst och påminna oss om hur mycket konsten betyder i samhället.

* Sappho var en kvinnlig skald på den grekiska ön Lesbos som levde 600 f.Kr. Hon skrev poesi startade en skola för kvinnliga kulturarbetare. 

Titel: Sapphos Döttrar

Författare: Ulla Nordfors

Utgivningsdag: Maj 2025

Förlag: Egen utgivning

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV