Prenumerera

Logga in

Nyheter

Fyra av tio lärare i förskolan kan lämna yrket inom fem år

Förskolebarn iklädda gula reflexvästar går på en trottoar med en personal.

Nio av tio förskollärare är nöjda med sitt arbete men nästan hälften av dem uppger att de är ganska mycket eller mycket stressade i sitt arbete. Fyra av tio tror också att de kommer att lämna yrket inom en femårsperiod, visar resultatet från den internationella OECD-studien Talis förskola.

Trots att nio av tio av svenska förskollärare i OECD-studien säger sig vara nöjda med sitt arbete svarar alltså nästan hälften av dem att de är ganska mycket eller mycket stressade i sitt arbete. Dessutom uppger drygt fyra av tio att de tror att de kommer att lämna yrket inom fem år. 

– Det här är katastrofalt och något vi har larmat om länge, säger Pia Rizell, vice ordförande för Sveriges Lärare.

Arbetsmiljön allvarlig

Sveriges Lärare betonar att resultaten visar att arbetsmiljön för lärare i förskolan är allvarlig, och att stressen till stor del handlar om antalet barn i förskolans barngrupper. I Sverige ansvarar personalen för fler barn per personal än grannländerna Danmark och Finland. 

Dessutom arbetar förskolepersonalen i Sverige också fler timmar per vecka, och svenska förskolor har längre öppettider, och fler barn med olika bakgrunder – något som kan vara utmanande för personalen. Sveriges Lärare kräver både ett maxtak för barngruppers storlek och en reglerad minimibemanning.

– Det är orimligt att vi fortfarande behöver driva den här frågan. Det borde vara självklart att de mest värdefulla vi har  våra barn, ska ha en trygg och säker plats på förskolan med tillräcklig personal. I dag sätts barnens och lärarnas hälsa på spel, säger Pia Rizell som själv är lärare i förskola. 

Pia Rizell, vice ordförande Sveriges Lärare. Foto: Pressbild/Sveriges Lärare

Fortsatt brist på lärare 

Samtidigt som Sveriges Lärare lyfter den utbredda stressen bland svenska förskolelärare gläds Skolverket åt att en så stor majoritet ändå är nöjda med sitt yrke: 

– I förskolan läggs grunden för barns fortsatta lärande i skolan och resten av livet. Det är därför väldigt glädjande att Talis förskolan 2024 visar att de som arbetar i förskolan i Sverige trivs med sitt yrke. Men samtidigt visar studien att det finns hög stress bland många i förskolepersonalen och att det krävs insatser för att förbättra arbetsmiljön i förskolan, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket som dock också lyfter att det är ett problem att så många lärare i förskolan lämnar yrket. 

Skolverket hänvisar till sin lärarprognos som publicerades tidigare i år som pekar på att det kommer att fortsätta råda brist på lärare i förskolan, trots minskade barnkullar de kommande åren. Det beror delvis på att fler förskollärare än den tidigare prognosen spådde, lämnar yrket. 

– De som arbetar i våra förskolor arbetar hårt för att ge våra barn möjlighet att utvecklas och lära i en trygg miljö. Det är viktigt att vi har en arbetsmiljö på våra förskolor som får personalen att både utvecklas och vilja stanna kvar i yrket, säger Anna Castberg.

Anna Castberg, avdelningschef, Skolverket. Foto: Pressbild/Skolverket

”Går på knäna”

För Sveriges Lärares vice ordförande Pia Rizell är det också viktigt att lärare i förskolan får reglerad tid för planering och uppföljning av verksamheten, något som ses dels som en förutsättning för att förskolans undervisning ska fungera, dels som nödvändigt att minska stressen bland förskollärarna.  

– Våra medlemmar går på knäna. För att kunna stötta barns utveckling och förbereda dem inför den framtida skolgången, behöver de tid att planera verksamheten. Det är tydligt att det inte fungerar i dag, säger Pia Rizell. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV