Endast 7 procent kvinnor i toppen av sportföretagen

I pressmeddelandet från Svenskt Sportforum kan läsas att det kvinnliga nätverket inom sportbranschen – Divas – har sammanställt en lista över VD och försäljningschefer på drygt 240 svenska sportföretag. Andelen kvinnor på denna lista uppgår endast till drygt sju procent.

- Det är beklämmande läsning och en svaghet för branschen att det ser ut på det här sättet, säger Jenny Tirén Berg, Svenskt Sportforum, som projektleder Divas. Vi vet ju att kvinnor står för den allra största delen av inköpen i hemmen och kvinnor har även varit en stor tillväxtmarknad för sportföretagen de senaste åren - se bara på jogging och fitness-trenden, fortsätter Jenny. Då vore det bästa för företagen förstås att ha en jämn könsfördelning i ledningen, för att bäst möta kundernas behov.

Målet med Divas är att skapa förutsättningar för fler kvinnor att nå högsta positionerna inom sportbranschen. Listan visar att det finns stora behov av förändring. Listan visar 239 företag på den svenska sportbranschen och innehåller totalt 427 namn. Antalet kvinnor på listan är 32, varav 12 är VD. Det innebär att knappt 5 % av VD-posterna på företagen innehas av en kvinna.

- Vi i nätverket Divas har en hel del idéer och planer för hur vi ska arbeta mot en mer jämställd sportbransch, förhoppningsvis kommer vi att kunna göra om denna lista om fem år med ett helt annat resultat.

Till Feministiskt Perspektiv säger Jenny att hon inte vill svara på frågan om vilka idéer som planeras. Men däremot säger hon att de nästa år kommer att genomföra ett mentorprogram för medlemmarna i nätverket.

– Vi kommer när det börjar närma sig att söka efter mentorer, avslutar Jenny Tirén Berg.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV