Startsida - Nyheter

Inför socialkunskap som skolämne!

Känslor är inblandade i de flesta problem. Med kunskap om känslor, makt och sociala beteenden tror Valentin Hermundsson att människor behandlar varandra bättre. I ett brev riktat till Skolverket undrar han varför skolan inte lär ut mer socialkunskap och föreslår att ämnet införs från lågstadiet. Skolkurator och antimobbningsprogram räcker inte, skriver han.

Hej, jag har ett tips! Eller en idé!

Det är att man borde ha en ny lektion i skolan. Som handlar om socialkunskap!

Varför det behövs och hur mitt tips på den nya lektionen är ska jag förklara nu:

Nästan alla har ibland eller ofta problem på olika sätt. Då är det alltid känslor inblandade. Så om man har kunskap om känslor och om hur olika sociala beteenden fungerar, så kan man lösa problemen mycket bättre.

Det finns skolkurator och liknande grejer, men dels så väljer de flesta att inte gå dit, det kan vara små problem, då kan man inte hela tiden kontakta ”psykolog”. Och om man har lektioner i det så lär man alla svenska ungdomar om det på samma gång, ett effektivt sätt.

Alltså, många ungdomar vet nästan inget alls om socialkunskap. Jag tror de flesta inte ens vet, till exempel, att när man mobbar är det för att man bland annat troligtvis vill känna sig bättre än någon annan och att mobbning ger en maktkänsla och den maktkänslan njuter många av. Att det är helt normalt att man gillar att känna detta – den kunskapen är jättebra!

Om man får lära sig mer om hur mobbning fungerar, varför det sker, hur det känns, hur grupptrycket gör så att folk inte vågar säga ifrån, och mera om mobbning, ja då är i alla fall jag säker på att mobbningen skulle minska. Det räcker inte att bara säga mobbning är dåligt, sluta med det. Men om barnen/ungdomarna får kunskap om mobbning, då förstår de hur allting är och kanske inte mobbar varann lika mycket.

Man kan även berätta om varför människor blir kriminella vanligtvis, så en ungdom vet hur vägen till kriminalitet ofta ser ut. Sedan kanske någon är på den vägen, och har lärt sig om det och inser att han eller hon måste ta en annan väg nu. Men om de inte har lärt sig om det, ja då kanske han eller hon hamnar i fängelse nån dag.

Om man förstår mer om grupptryck så kanske man kan stå emot det bättre och till exempel vara mer fri att välja att inte röka och dricka alkohol. Dessutom så skulle mer kunskap om grupptryck kanske göra så fler vågar vara sig själva. Det blir mer fritt då!

Kanske att veta mer om självkänsla och självförtroende, för väldigt många har inte mycket av dessa känslor, så mer kunskap om hur detta fungerar skulle vara positivt.

Kanske lära sig att uppmärksamhet och respekt är känslor som en (stor) majoritet (min egen bedömning) av ungdomar vill känna mer av, vissa går väldigt långt när de försöker att få respekt och uppmärksamhet!

Det är en massa problem med allt möjligt, och socialkunskap är alltid bra! Det gör så människor kan klara sina liv bättre, får bättre liv, och allt blir bättre då!

Jag kan ge massor av exempel på situationer när det behövs socialkunskap, alla har nytta av socialkunskap i sina liv. Jag vet att de flesta i min ålder vet väldigt lite om detta som jag skrev om, och de skulle verkligen behöva lära sig mer om det. Jag vet ganska mycket om socialkunskap. Så jag vet att man har nytta av det.

Det finns olika antimobbningsprogram i skolan, och livskunskap, det kanske redan finns någon liknande lektion. Men då är det ett ovanligt ämne som det nästan aldrig undervisas i. Jag menar att det borde vara skolämne redan i klass 3-4 (redan i klass 2-3 är det ofta mobbning, olika normer och sånt) och kanske en gång i veckan eller varannan vecka åtminstone, för det finns massa att lära ut i detta ämne. Det är ganska självklart att mobbningen, kriminaliteten, supandet, grupptrycken och liknande grejer skulle minska med mera kunskap om det.

Så varför har man så lite om socialkunskap i skolan? Alla håller väl med om att det behövs mer? Tänk er om alla skolelever hade samma kunskap om detta som en psykolog får genom sin utbildning, (det är överdrivet med så höga mål, men ändå) om man visste så mycket skulle man klara sig bättre på olika sätt.

Människor skulle behandla varandra bättre, kanske blir mindre egoistiska, våga vara sig själva, vet hur man gör när man mår dåligt och många andra tillfällen där det behövs. Det finns massa att lära ut om och det är så viktiga grejer att det borde prioriteras minst lika högt som NO- och SO-ämnena, och undervisas i en gång i veckan.

Våra känslor och sociala beteenden är en sak som har gjort så världen ser ut som den gör i dag. Om elever ska förstå hur samhället och världen fungerar så måste de lära sig mer om socialkunskap. Jag fattar verkligen inte varför det inte undervisas sådär en gång i veckan. Varför tycker ni på Skolverket inte att det är tillräckligt viktigt, när det är superviktigt? Hela Sverige kan bli bättre om man inför detta som lektion en gång i veckan.

Ni kan planera vad det ska vara för teman i vilken ålder, hur det ska undervisas och sedan börja ha en socialkunskapslärare och helt enkelt börja undervisa i det! Det är väl inte så svårt att införa detta så om några år är det ett skolämne. Meningen med detta är att samhället långsiktigt ska bli bättre!

Så ja, det var mitt tips! Hoppas att ni på Skolverket ’åtminstone’ inser att ni måste lära ut mer i detta ämne och sedan lär ut mer. Det är nog också många elever som tycker att det vore intressant!

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV