Startsida - Nyheter

Lyckad insats mot heteronormen

Det var häromdagen som Karin Råghall omvandlade sin irritation till handling och bad Coops informationschef, Kristofer Myrevik att förklara sig. I ett mejl till Coop konstaterar hon att familjer inte alltid består av mamma, pappa, barn och drar slutsatsen att Coop inte riktar sig med erbjudandet om frukt till barn i andra familjeformat.

– Jag hade sett den där skylten flera gånger och kände en stor trötthet. Heteronormen är väldigt tröttsam, den osynliggör och utesluter så många människor, i det här fallet både barn och vuxna. Coop borde kunna bättre, tänkte jag, och mejlade in bilden för att höra hur de egentligen hade tänkt. Svaret jag fick var att skylten förmodligen hade kommit till utan att någon tänkt efter. 

I svaret skrev Kristofer Myrevik bland annat att ”...det finns många andra familjevarianter än den traditionella kärnfamiljen och alla ska självfallet känna sig välkomna till Coop. Dessutom kan det ju vara så att barnen handlar med en släkting eller annan vuxen. Kort sagt, texten är olycklig.” och lovade att ta saken vidare med ansvarig. Myrevik återkom också med besked att en ny skylt, förmodligen med formuleringen ”förälder/föräldrar” istället för ”mamma och pappa”, ska tas fram till databasen där butikerna själva laddar ner och skriver ut sina skyltar. 

– Det känns positivt att Coop tog åt sig av kritiken och att de relativt snabbt bestämde sig för att ändra skyltens innehåll. Nu hoppas jag att skyltarna också byts ut, säger Karin Råghall.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV