Startsida - Nyheter

Upprop mot ”bilbabes”

"Vi kräver att bilföretagens förlegade kvinnosyn får ett slut, det är dags att bojkotta bilbabes. Tycker du att det måste vara slut med lättklädda kvinnor som får agera kuttersmycken bredvid bilarna på bilsalongerna - skriv på vårt upprop!"

Denna anmodan kommer från tidningen Auto Motor & Sport, på initiativ av chefredaktör Alrik Söderlind, som tröttnat på att bilindustrin måste objektifiera kvinnor för att marknadsföra sin produkt.

Efter att för femtioelfte gången ha bevittnat lättklädda kvinnor intill bilarna på en internationell bilsalong skrev Alrik Söderlind en krönika där han ironiserade över sakernas tillstånd. "Det finns för många kvinnor i bilbranschen", hävdade han, och syftade på modellerna, så kallade bilbabes. Reaktionerna lät inte vänta på sig, många uppkomna ur missförstånd, då ironi som bekant inte alltid så lätt låter sig förmedlas i text.


Blandad respons

I sin nästa krönika förtydligar Söderlind sin ståndpunkt: ”Jag ironiserade över 'dumma monterkvinnor som inte kan någonting om bilar'. Jag borde istället ironiserat över de ängsliga marknadsförare som tar besluten att ställa fram lättklädda kvinnor bredvid bilarna på salongerna.” Och manar till bojkott av företeelsen, som tycks sitta djupt rotad i dessa sammanhang. Responsen har varit i högsta grad blandad.

– Vissa tycker det är väldigt bra, medan andra säger upp prenumerationen, säger Alrik Söderlind. Det är ändå förvånande att det är så många som är arga. Många håller med i sak, men blir provocerade.


Av vad?

– Jaa... av vänstern, radikalfeminister, att det hör ihop med åsikter de kanske inte håller med om. Men det har inte något med politik att göra, utom möjligen med humanism. Det handlar om allas lika värde och rättigheter.

Kommentarerna på tidningens hemsida har en bekant klang: ”Väldigt svenskt att tycka usch och fy om vackra kvinnor”, menar signaturen P2W. Vidare åberopas moralpanik, PK och modellernas rätt till försörjning. De positiva rösterna är färre men finns: ”Hatten av för AMS initiativ – skriver de andra biltidningarna på?”


Svagt intresse

En berättigad fråga, men enligt Alrik Söderlind har intresset generellt varit ganska svagt, speciellt från media. Han är ändå övertygad om att de flesta i branschen håller med, och att uppropet gör nytta bara genom att ifrågasätta något som upplevs som självklart.

– Jag tror att det är väldigt nyttigt även för de som blir arga. De börjar tänka efter och inser att det finns folk som tycker tvärtom. Vi har tidigare haft en omröstning om det här på webben, och majoriteten var för bilbabes, men jag är ändå förvånad över tonen i vissa inlägg.

Kvinnor i branschen som motsätter sig förekomsten av modeller på salongerna blir ofta nedröstade av de internationella manliga pr-cheferna, menar Alrik Söderlind.

– Vi har kommit en bit längre i Sverige, det var längesedan vi hade riktig bilsalong. Men på olika tillbehörsmässor förekommer absolut bilbabes.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV