I söndags firades The Latin Kings 20 år på den svenska hiphop-scenen på Hamburger börs i Stockholm. En stor bredd av artister var där för att fira veteranerna men trenden är tydlig – det är tjejerna som står för den stora förnyelsen av genren. Det konstaterar Lidija Praizovic som var på plats.
The Latin Kings betydelse för svensk hiphop kan knappast överskattas. De är pionjärerna som på 90-talet bröt ny mark genom att rappa om livet i de stockholmska förorterna, och genom att rappa på svenska. Med debutalbumet Välkommen till förorten 1994 slog de igenom stort. Albykillarna Dogge, Salla och Chepe hyllades och hiphopen blev en del av Sverige.
I maj är det 20 år sedan debutplattan släpptes och i vintras blev Latin Kings invalda i svenska Music Hall of Fame. Därför anordnades i söndags kväll en hyllningskonsert till deras ära på Hamburger Börs i Stockholm. Hiphop-Sverige slöt upp med egna tolkningar av gruppens andra platta I skuggan av betongen från 1997. Artisterna lyfte taket och svepte med oss alla i sin sköna energi.
Svensk hiphop upplever nu sin hittills största guldålder, och artisterna lyser av självförtroende. Men det som är allra tydligast är att svensk hiphop nu genomgår ett paradigmskifte där tjejerna på riktigt tar plats. Det är tjejerna som står för den stora förnyelsen av genren; det är dem alla vill se och höra. Kumba som skjuter in rader om att ”jag är en svart kvinna” i klassikern Passa Micken, Rawda som gör något annat av den sexistiska Vardagsmat, Nachla Libre och Revolution Poetry som står för kvällens mest personliga och modiga omtolkningar, Lilla Namos och Joys dödscoola version av Rötter ”som lägger fram fakta och krossar alla myter”, och såklart Linda Pira som med sin begåvade röst och stjärnutstrålning tar Bengen. Vi får också hits från TLK:s övriga album, till exempel Femtastic Crews version av Blend dom som får publiken inklusive mig själv att go wild.