I augusti blev Feministiskt initiativ Sveriges femte största parti och i går meddelade partiet att de nu har nått 20 000 medlemmar. Sedan oktober förra året har partiet vuxit med 1200 procent och någon avmattning i medlemstillströmningen märks inte av.
Under tisdagen meddelande Feministiskt initiativ att man nu har 20 000 medlemmar. Det innebär en ökning med 1200 procent på mindre än ett år. Även antalet medlemsgrupper ökar och är nu är över nu 70 stycken runt om i landet! I slutet av oktober 2013 var antalet medlemsgrupper 11 stycken. Men växtvärk är inget som drabbat partiet ännu:
– Inte än. Tvärtom, vi växer ända in i riksdagen och kommer in i en massa kommuner i hela landet, säger Amanda Mogensen som är Feministiskt initiativs kommunikationsstrateg.
Som Feministiskt perspektiv skrev om i augusti är Feministiskt initiativ nu Sveriges femte största parti räknat till antalet medlemmar – större än såväl Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Folkpartiet och Sverigedemokraterna.
20 000 medlemmar innebär en också en förstärkning av partikassan med närmare en miljon kronor. En del av pengarna satsas nu på att administrera det stora antalet medlemmar. Bland annat har ett nytt medlemsrekryteringssystem in, berättar Mogensen.
Medlemstillströmningen startade i samband med Feministiskt initiativs rekryteringskampanj i oktober förra året och någon avmattning av tillströmningen tycks inte vara aktuell:
– Nej, snarare tvärtom, den har tagit fart efter sommaren.
Fi har fått betydligt mindre uppmärksamhet i medier jämfört med inför valrörelsen, inte minst för att såväl SVT som TV 4, Expressen och Aftonbladet valt att sätta ljuset på de partier som redan sitter i riksdagen.
– Det verkar finnas ett slags konsensus kring att bara berätta om de partier som sitter i riksdagen, vilket jag tycker är problematiskt för att en demokratisk valrörelse. Vi är nu en stor folkrörelse och det femte största partiet, sett till medlemsantal, samtidigt som vi saknar alla de resurser som de andra partierna har. Vi gör vad vi kan med homepartyn, torgmöten och satsning på sociala medier, men det går inte sticka under stol med att nyhetsmedierna spelar en avgörande roll för att väljarna ska få information om alla partier som ställer upp i valet.
I EU-valet fick Feministiskt initiativ 204 000 röster vilket motsvarade 5, 5 procent. I riksdagsvalet krävs omkring 242 000 för att nå 4-procetsspärren. Mogensen räknar med att rösterna ska räcka:
– Det kommer vi att få. Inte minst nu när varken de borgerliga eller rödgröna har majoritet. Vi vet att det är många som kommer rösta som feminist 4 procent för att få en ny regering och undanröja Sverigedemokraternas position som vågmästare. I EU-valet röstade 5,5 procent av väljarna på oss, men i opinionsmätningarna sista veckan låg vi bara runt 4 procent. Det är fortfarande många dagar kvar innan valet.
Feministiskt initiativ har tidigare lyft distributionen av valsedlar som sin största utmaning inför valet. Ännu har Fi inte lyckats täcka alla vallokaler med hjälp av valsedelsvolontärer:
– Inte än och vi jobbar hårt för det. Vi behöver verkligen hjälp. Det finns många som inte ens röstar på oss, men som ändå tycker det är viktigt att alla partiers valsedlar finns på plats i vallokalen, och därför hjälper oss att lägga ut våra valsedlar.
Statsvetaren Sören Holmberg lanserade begreppet Feminist 4 procent i våras och sedan några dagar dyker begreppet upp i sociala medier – men företrädesvis partiaktiva iom Fi – känner ni av några Feminister 4%?
– Var det han som lanserade det? Vad roligt! Javisst, känner vi av dem. Inte minst bland dem som vi medverka till att minska Sverigedomkraternas inflytande.
Trycket på de så omtalade hembesöken – Homepartys – är alltjämt hårt i Fi och frågan är om alla förfrågningar kommer att kunna mötas:
– Det vi gör är att försöka slå ihop flera till större, öppna homepartyn. Det blir kanske inte lika personligt, men givande på ett annat sätt med nya bekantskaper och en massa energi.