Startsida - Nyheter

Reklamkampanj utan retuscherade kvinnokroppar

"Kollektivtrafiken har blivit ett galleri för sexistisk reklam. På busshållplatsen, pendeltåget, perrongen och i tunnelbanan – överallt möts vi av reklam fylld av sexualiserade kvinnokroppar. Att ständigt matas med stereotypa könsroller är ett hinder för jämställdhet och en folkhälsofråga." skriver Sveriges Kvinnolobby i ett pressmeddelande om kampanjen.

Syftet med kampanjen, som även går ut på att anmäla sexistisk reklam, är att tillsammans med allmänheten pressa företag och reklambransch att ta ansvar och uppmana politiker att införa förbud mot sexistisk reklam. Att motverka könsdiskriminerande reklam är ett åtagande enligt Kvinnokonventionen som Sverige undertecknade som första land 1980. Lagstiftning finns redan i flera nordiska länder och är ett av 63 krav som medverkande organisationer enades om under Nordiskt forum i Malmö i början av sommaren.

– Det är uppenbart att vi är många som är trötta på könsdiskriminerande reklam. Folk är så trötta att de till och med betalat oss för att slippa se den, konstaterar Gertrud Åström, ordförande i Sveriges Kvinnolobby.


Det finns ett färdigt lagförslag mot könsdiskriminerande reklam från 2006. Anser Sveriges kvinnolobby att det kan antas rakt av, och vilka signaler har ni fått från den nya regeringen i frågan?

– Det finns säkert anledning att se över förslaget eftersom mycket hänt på den digitala fronten sedan 2008 men det är hög tid att lagen antas. Det är viktigt att ha en lag vars syfte är att främja jämställdhet mellan kvinnor och män genom att motverka stereotyp och könsdiskriminerande reklam.

– Innan sommaren gick Socialdemokraterna ut och sa att de vill införa en lagstiftning. Nu hoppas vi att det håller vad de lovat. Vi har i dag hört av oss till Per Bolund som är den nya ministern med ansvar för konsumentfrågor.


Andra nordiska länder har lagstiftat, men verkar inte särskilt nöjda med implementeringen. Vad krävs för att befria reklamen från sexism och varför är det viktigt?

– I dag tillåts företag använda sig av sexistisk reklam helt utan sanktioner, det kan inte fortgå. Vi hoppas att regeringen tittar på eventuella brister i de andra nordiska ländernas lagar innan de implementerar lagen i Sverige. Det är också viktigt att en myndighetsfunktion kopplas till lagens efterlevnad.


Reklamerakampanjen i tunnelbanan är finansierad genom så kallad crowdfunding. Hur mycket pengar fick ni ihop och vad är nästa steg?

– Många människor har varit med och bidragit och vi fick ihop otroliga $15 000. Det visar att det är många som är trötta på sexistisk reklam, så trötta att de till och med betalat oss för att slippa se den. Sedan har vi själva tillskjutit medel eftersom Reklamera är ett av våra viktigaste projekt som vi lagt in i vår ordinarie verksamhet. Vi fortsätter reklamera sexistisk reklam till Reklamombudsmannen och verka för att en lagstiftning införs.

Gertrud Åström
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV