Nyheter

Schyman: förbjud sexistisk bikinireklam

Sommaren innebär ofta att affischpelarna i de svenska städerna fylls av sexistiska bikinibilder. Sverige borde göra som man har gjort i Rom, och i övriga nordiska länder, och förbjuda de halvnakna reklamkampanjerna, skriver Feministiskt initiativs partiledare Gudrun Schyman i en debattartikel i Metro.

Den rödgröna regeringen flaggade inför valet om förbud mot könsdiskriminerande reklam, något de sedan inte drev igenom. Feministiskt initiativ anser att självregleringen i reklambranschen, som ger privatpersoner möjlighet att anmäla reklam till Reklamombudsmannen, är tandlös och vill se utredningen kring könsdiskriminering och normkritik i reklamen bli verklighet. Schyman pekar på vikten av en lagstiftning som i övriga nordiska länderna.

”En statlig utredning kom 2008 fram till att Sverige borde ha en sådan lagstiftning. Utredningen lyfte fram den normerande betydelsen av en lagstiftningen – det är en markering att samhället inte accepterar diskriminerande reklam”, skriver Schyman i Metro.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV