Startsida - Nyheter

#sthlmpride15: Queerfilmskapandet växer i Kina

Den numera berömda Beijing Queer Festival är ett exempel på en sådan festival. Sedan den startades för 15 år sedan har festivalen kommit att spela en viktig roll för queerfilmers framväxt, inte bara i Kina utan i hela Asien i stort. Popo Fam beskriver hur filmerna som visas på festivalen har börjat få en normerande effekt för hbtq- och queergrupper i det kinesiska samhället och har i mångt och mycket hjälpt dessa grupper att få mer politisk uppmärksamhet.

– Fler unga börjar visa filmerna för sina föräldrar för att visa på att homosexuella finns i alla olika samhällsgrupper i Kina, berättar han.

För honom har just Beijings Queer Film Festival haft en speciell betydelse för hans eget filmskapande. År 2005 besökte han festivalen för första gången och efter första visningsdagen blev den nedstängd av den kinesiska regeringen. Det var då Popo Fam bestämde sig för att arbeta med queerfilm eftersom han insåg vikten av att vara en del av en större politisk rörelse och kämpa för hbtq-rättigheter på många olika plan.


Hård censur mot queerfilm i Kina

Den rådande censuren i det kinesiska samhället har däremot slagit hårt mot just queerfilm och har påverkat genren och filmskaparna negativt på många plan. Minskad publicitet och svårigheter att mobilisera människor och anordna filmvisningar har bara varit några av de mest negativa konsekvenserna genren. Pop Fam förklarar hur det rådande protestförbudet i Kina har tvingat hbtq- och queeraktivister att ta till andra medel för att nå ut med deras politiska budskap - såsom att gå runt med t-shirts där det står ”We want to watch queerfilms”. Detta, tillsammans många andra liknande kampanjer, har varit ett viktigt och kreativt sätt att kringgå protestförbudet men fortfarande nå ut med sitt budskap till befolkningen.

I ljuset av detta, menar Popo Fam, är det viktigt att förstå att social medier och liknande plattformar visst har spelat en viktig roll för att öka förståelsen om hbtq-rättigheter i Asien och inte minst sprida queerfilmer på internet.

– Men vi måste också vara medvetna om hur svårt detta har varit i just Kina där många sociala medie-plattformar såsom youtube är blockerade, varnar Popo Fam.

Under visningar av hans filmer i Kina har han ofta behövt uppmana publiken att inte skriva om eventet på sociala medier – vilket har bidragit både till en ökad stämning av otrygghet bland publiken och inte minst förlorad publicitet för en annars väldigt marginaliserad filmgenre. Att inte kunna föra vidare dialogen som filmerna ämnar skapa på social medier senare har varit förödande för kinesisk queerfilm och för den bredare diskussionen om hbtq-rättigheter. Därför har aktivister och filmskapare varit tvungna att ta till andra medel för att sprida kunskap och öka diskussionerna om detta i landet och där spelar protestaktioner som den tidigare nämnda en betydande roll för rörelsen, menar Popo Fam.


Internationellt samarbete

Att queerfilm börjar få mer och mer uppmärksamhet globalt sett har däremot kommit att bli ett faktum. Nyligen lanserade FN:s Development Program programmet ”Being LGBTQ in Asia” som syftar till att bygga broar mellan olika rörelsen som kämpar för hbtq-rättigheter i regionen, med särskilt fokus på stora städer som Bangkok och Beijing. Detta har varit välkommet, säger Popo Fam, eftersom det har visat på vikten av att skapa nätverk rörelser emellan och utbyta erfarenheter. Inte minst är det viktigt för hbtq-grupper i Asien där det tyvärr tycks vara vanligare att ha närmare kontakt med queera grupper och hbtq-rörelser i USA snarare än i Asien.

– Detta är en trend som faktiskt tycks börja vända och allt fler vill sprida genren i just Asien, avslutar filmaren Popo Fam.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV