Startsida - Nyheter

Fittväskor mot manspreading

Efter studier vid Parsons New School for Design och på Central Saint Martins lanserade den 25-åriga New York-bon Rachel Feinberg sin ”Pussy Pouch”, en serie väskor med vaginaformade tryck, via det egna märket DAMNsel. Idén fick hon när hon åkte New Yorks tunnelbana och upptäckte att ”manspreading”, att män tar upp mer plats än sina kvinnliga medpassagerare, är ett omfattande problem.

Syftet med märket är att göra en produkt som symboliserar kvinnlig makt och ifrågasatta vardagsbeteendet i tunnelbanan.

- Mitt mål med väskorna är att ifrågasätta den norm som handlar om hur kvinnors kroppar och sexualitet bevakas, berättar Feinberg för New York Magazine.

DAMNsels nya satsning kommer ut i slutet av 2015 med ett unisextema bestående av konceptuella plagg som spelar på, och ifrågasätter, traditionella könsroller.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV