Startsida - Nyheter

Glaslejon belönar PR-kampanjer som utmanar könsstereotyper

Den årligen återkommande reklamfestivalen Cannes Lions har instiftat ett särskilt pris för reklam som uppmuntrar och visar på positiva förändringar i samhället: Glaslejonet. Priset delas ut till kampanjer som ifrågasätter sexistiska fördomar och stereotypa framställningar om kvinnor och män. I år går ett sådant pris till en musikvideo om och med en grupp transkvinnor. Syftet är att förändra bilden av transsexuella genom att göra dem till stjärnor. Bakom initiativet står Hindustan Unilever och reklambyrån Mindshare Mumbai, som lanserar gruppen 6Pack Band bestående av sex hijras, som transkvinnor kallas i Indien.

I Indien uppskattas antalet transsexuella uppgå till närmare 2 miljoner individer. En lag som infördes år 2014 ska garantera hijras mänskliga rättigheter, men i praktiken är de alltjämt utstötta i samhället. Många hänvisas till tiggeri och ofrivilligt sexarbete. Detta är bakgrunden till lanseringen av 6Pack Band. Videon ”Hum Hain Happy”, en annorlunda version av ”Happy” av Pharrel Williams, har delats över två miljoner gånger på Youtube. Den inleds med att den kända skådespelerskan Anushka Sharma beskriver hijras hårda vardag. 6Pack Bands sångerska Koman Jagtap, avslutar med att berätta att hon efter åratal av tystnad blivit hembjuden till sin bror. ”Kolla, din bror är på tv och han sjunger jättebra! Han är 6Pack bands stjärna”, säger de människor som tidigare trakasserade Koman Jagtap och hans vänner på gatorna.

Forsman och Bodenfors, en välkänd reklambyrå i Göteborg har fått ett glaslejon för kampanjen Marriage market takeover, som fokuserar på den sociala press unga kvinnor lever under i Kina. De som inte är gifta när de fyllt 25 år betraktas som överblivna och därmed värdelösa. Kampanjen vill visa att det finns andra sätt för kvinnor att förverkliga sig själva än att ”bli gifta” som unga.

Ett pris gick även till Never alone, en kampanj som släpptes i samband med världsmästerskapen i rugby 2015. Vid det tillfället kom Gareth Thomas, välkänd professionell rugbyspelare ut som homosexuell. I kampanjen berättar han hur detta togs emot av laget, som gav honom sitt stöd.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV