För första gången hålls en gala i Sverige som hyllar de bästa verksamma kvinnorna inom svensk gastronomin. 27 finalister tävlar i nio kategorier. Stellagalan 2018, som anordnas av kvinnor, med kvinnor och för kvinnor, har premiär på söndag den 28 januari i Stockholm.
Stellagalan ska årligen anordnas med och för kvinnor verksamma i mat- och dryckesbranschen i Sverige. Syftet är att uppmärksamma och hylla några av Sveriges mest kunniga personer inom branschen och verka för en mer jämställd bransch:
”Att enbart kvinnor får vara med är ett sätt att både poängtera hur mycket kvinnlig professionell kompetens det finns i branschen och att samtidigt tydliggöra detta rent visuellt.”
Skådespelaren och regissören Sissela Kyle, som spelar den stridbara Dagmar Friman i tv-serien Fröken Frimans krig är konferencier på Stella-galan den 28 januari, och priser i nio kategorier kommer att delas ut:
Årets kock, sommelier, bar, servis, bageri, konditori, mentor, media samt ett hederspris.
Nomineringen
En av galans grundare, Lotta Bonthelius, förklarar att alla som har velat nominera har kunnat göra det via Stellagalans hemsida. När nomineringen stängdes i höstas hade drygt ett par hundra namn på professionella kvinnor i branschen inkommit.
– Före dess, redan i början på året, utsågs en ordförande för respektive kategori och som sedan jobbade vidare med att skapa sina egna jurygrupper. När dessa var sammansatta så började de själva ta fram lämpliga kandidater. Efter att den öppna nomineringen stängdes så lades självklart alla dessa namn in i bedömningsarbetet och därefter presenterades tre finalister i varje kategori, berättar Bonthelius.
Stellagalans nio jurygrupper består av mellan fem och åtta ledamöter. Varje jurygrupp besitter en bred kompetens inom sitt område. De 27 finalisterna är alla med på söndag då vinnarna i de nio kategorierna koras.
Hur ser ni på Stella-galan i år efter #metoo-avslöjanden och upproret #vikokaröver?
– Vi började vårt arbete för ett år sedan, före #metoo och #vikokaröver och vårt syfte är att lyfta och hylla de professionella kvinnor som finns inom mat och dryck. Vi vill skapa och lyfta de förebilder som redan finns i branschen, eller som siktar på en karriär inom den. Att det sammanfaller med de upprop som kommit är intressant och spännande.
Visita, som är en bransch- och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen, tillhör sponsorerna av galan. Enligt Lotta Bonthelius, som 2001 drog i gång det kvinnliga kocklaget Team Milko, arbetar Visita med de frågor som kommit fram i #metoo.
– Vi tror och hoppas att våra gemensamma syften och de mål vi sätter kommer hjälpa till i arbetet för jämställda arbetsplatser och att fler kvinnor blir synliga och hyllade på galor och tävlingar, säger hon.