Regeringen tillsatte på torsdagen en utredning som bland annat ska utreda tillämpningen av det hårt kritiserade begreppet normalt förekommande arbete, som Försäkringskassan använder vid bedömning av arbetsförmåga. Men det första uppdraget är att analysera tillämpningen av begreppet särskilda skäl, som ska redovisas senast den 30 januari 2019. Den del av utredningen som handlar om normalt förekommande arbete ska vara klar den 15 oktober 2019, rapporterar Arbetet.
Utredare blir Claes Janson, tidigare chef för försäkringsrättsenheten på LO-TCO Rättsskydd, med över 30 års erfarenhet av sjukförsäkringsjuridik.
– Både särskilda skäl och normalt förekommande arbete är vida begrepp som det nu är upp till varje tjänsteman att tolka. Det är därför det spretat så mycket. Min förhoppning är att kunna bidra så att det blir mer likformigt och rättssäkert vid bedömningarna, säger han till Arbetet.
Regeringen har även utsett ekonomen Mandus Frykman, verksam inom företagshälsovården, till samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess. Uppdraget ska delredovisas den 30 april 2019 och slutredovisas ett år senare.