Startsida - Nyheter

Kvinnor visar större förtroende för SVT:s utbud

SVT presenterade på måndagen en rapport om svenska folkets användning av olika informationskällor inför politiska val. Rapporten omfattar riksdagsvalen 2014 och 2018 samt EU-valet 2019.

Rapporten ger inblick i allmänhetens förtroende för och användning av olika informationskällor. Dessutom redovisas vilka källor som den svarande anser har haft störst betydelse för hur hen valt att rösta.

Sveriges Television, TV4 och Sveriges Radio har högst förtroende, följda av dags- och morgontidningar. Förtroendet skiljer sig mellan olika grupper och förändras över tid. Förstagångsväljarna hade 2014 ett betydligt större förtroende för sociala medier och information från webben än vid valet 2018. Förstagångsväljarnas förtroende för sociala medier minskade mest.

När det gäller förtroendet för olika informationskällor, hamnar Samhällsnytt/Fria tider/Samtiden/Nyheter idag online lägst på 4 procent. Siffran för användning av dessa källor ligger på 5 procent.

SVT och TV4 hamnar högt på skalan oavsett fråga. Sociala medier används av en mycket stor del av befolkningen i någon mån, men har inte betytt lika mycket för hur de svarande valt att rösta – bara 19 procent uppger att de använt sociala medier i hög/mycket hög grad för att informera sig.

Medan den mest använda informationskällan inför valet är som väntat SVT:s tv-kanaler, hamnar vänner och bekanta samt TV4 på plats nummer två. För förstagångsväljare är den viktigaste informationskällan vänner och bekanta.

När det gäller relationen mellan användning och kön visar undersökningen att kvinnor har en högre användning av SVT, TV4 och vänner och bekanta, medan män har en relativt sett högre användning av kvällstidningarnas webbsidor (inklusive webbsändningar) och nyhetssidor som Samhällsnytt/Fria tider/Samtiden och Nyheter idag. Det rör sig dock för de sistnämnda även bland män om förhållandevis låga nivåer av användningen. Både män och kvinnor uppvisar en kraftig ökning av användningen av SVT online, liksom vänner och bekanta, information från partierna samt TV4.

När det gäller kvinnors förtroende visar undersökningen att kvinnor har i högre utsträckning ett stort förtroende för SVT:s utbud i såväl traditionella tv-sändningar som online (59 procent för traditionell tv, respektive 47 procent för online) jämfört med män (49 procent i traditionell tv respektive 40 procent). Inför valet 2018 minskade dock andelen kvinnor med stort förtroende för SVT:s utbud i traditionella tv-sändningar. Kvinnor har också i större utsträckning ett stort förtroende för TV4 och morgontidningar än vad män har, även om andelen män med stort förtroende för TV4 ökade kraftigt mellan de båda valen.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV